Camp Claras elförsörjning kommer från ett ställverk med sex elverk av märket Volvo-Penta. Systemet har utvecklats åt Försvarsmakten och skickades som första försök till Liberia. Under de tre år, eller 10 000 timmar, som elverken stått och gått i Liberia har materielen tagit mycket stryk.
- När vi kom hit var de i dåligt skick och vi fick samma fel på alla elverk samtidigt, säger driftingenjör Olle Lundgren.
I slutet av maj började det gedigna reparationsarbetet som har varit vardag för flera av soldaterna på repplutonen under större delen av missionen. Bland annat byttes alla toppar och vattenpumpar, en insputningspump och en transmission ersattes. Gruppen har även helrenoverat en motor och bytt ett par kolvar och foder.
- Vi fick beställa nästan alla reservdelar från Sverige. Vi har nog dammsugit den svenska marknaden, säger repgruppchef Jonas Broberg.
Elverkens betydelse för livet på Camp Clara kan inte underskattas. Samtliga kylar och frysar, allt samband med Sverige, luftkonditionering och torrluftsaggregat, varmvattenberedare och lyse, allt är beroende av att det finns elektricitet.
- Det skulle bli hett, mögligt och mörkt. Vi skulle bara kunna duscha i kallvatten och ingen lagad mat skulle vi ha. Ställverket är campens hjärta, säger Jonas Broberg.
När arbetet med att fräscha upp elverken var som intensivast vittnar reparatörerna om hur de låg i sina sängar på nätterna och lyssnade på motorljudet. Skulle verket stanna?
- När man hörde luftkonditioneringen varva ner trodde man att det var strömavbrott, säger Elektriker Johan Åberg.
- Vi jobbade mycket på nätterna. När verket stannade gick vi ut och började meka. Det var mycket för vår egen sinnesfrids skull också, berättar Olle Lundgren.
Endast Olle Lundgren, som också tjänstgjorde på LA02, har arbetat med den typ av elverk som finns på Camp Clara tidigare. Utbildning som gavs i Sverige hjälpte visserligen till men alla anser att de lärt sig otroligt mycket under resans gång. Håkan Persson, som normalt sett jobbar som gummireparatör har med sitt motorintresse varit en stor tillgång och Per Karlsson har haft ett försprång genom att han bland annat jobbar med Volvo hemma i Sverige.
- Man måste ha ett intresse för att skruva men det svåraste är att kunna se symptomen och hitta felet, säger Lundgren.
Och felen har de de både hittat och åtgärdat, för än lyser lamporna på Camp Clara.