USA deltar vid NBG-övning

Sverige förhandlar om ett multinationellt samarbete för att få tillgång till strategiskt transportflyg med tre Boeing C-17. På onsdagen landade en C-17 i Luleå för att provlasta.

Det amerikanska C-17-planet landade för att lasta NBG-materiel på Kallax. Foto: Marie Rosenquist/Försvarets Bildbyrå

För att kunna göra en första test av maskinen, landade på onsdagsförmiddagen en amerikansk C-17 på Kallax i Luleå. Planet lastades med materiel från NBG:s slutövning, och lyfte sedan med destination Västerås.

- C-17 möjliggör transporter till och från insatsområden på ett både säkrare och snabbare sätt än vad vi klarar med nuvarande resurser. Vi eftersträvar internationell samverkan inom en rad områden, därför är det värdefullt att i dag få möjligheten att prova den här resursen, säger överste Fredrik Hedén vid Högkvarteret.

Förhandlingar
Sedan en tid tillbaka deltar Sverige i förhandlingar om att tillsammans med 16 andra länder ingå ett samarbete där länderna gemensamt kan nyttja tre Boeing C-17. Sverige vill köpa 550 timmars flygtid om året, tid som ska användas bland annat för transporter av utrustning och personal till och från pågående internationella insatser.

Det strategiska transportflygplanet C-17 används i dag frekvent av USA:s försvarsmakt, som förfogar över ett stort antal plan. Flygplanet finns även i Storbritannien, Kanada och Australien. Flygplanets storlek, det är 53 meter långt, gör att det exempelvis kan lasta två helikopter 10 eller två helikopter 15, en stridsbåt eller två stridsfordon 90.

Planet är konstruerat för att kunna landa på dåligt underlag, i ökensand och på korta landningsbanor. Det är också utrustat med motmedel för att kunna verka i områden med förhöjd hotbild. Bland annat kan det fälla facklor som skydd mot värmesökande robotar. Dessutom kan det tankas i luften, vilket ger planet stor räckvidd.

Ny modell
Det samarbete som nu planeras, kallat Strategic Airlift Capability, SAC, innebär att deltagarländerna kommer att disponera tre C-17-flygplan. De deltagande länderna har valt att för den multilaterala resursen skapa en konstruktion som innebär att man nyttjar ett Nato-organ för det formella ägarskapet av flygplanen. 15 av de länder som förhandlar om SAC är medlemmar i Nato. Sverige och Finland är de två deltagarländer som inte är med i Nato.

- Nato kommer att stå för ägandet, men har ingen operativ påverkan. Nato kan inte påverka hur vi använder våra flygtimmar, säger Fredrik Hedén.

SAC-länderna slutförhandlar nu, och om tidsplanen håller ska samtliga länder ha godkänt avtalet den sista mars nästa år. Då kan det första flygplanet stå klart att användas vid årsskiftet 2008-2009.

Per Norlin