Den tunga materielen är i hamn i Kamerun. Den 25 augusti lämnade 1 600 ton containrar och fordon Norrköpings hamn på fraktfartyget m/s Gute.
– Uppdraget har gått helt smärtfritt. Vi har bevakat grejerna och sett till att godset och fordonen mått bra under resan. Vi har också parullerat båten nattetid och övat genomsök, skydd mot piratangrepp samt sjukvård och evakuering med båtpersonalen. Varje dag har vi också genomfört två träningspass, med full stridsutrustning. Vi har haft fullt upp, säger gruppens chef Gustaf Carlborg.
Resan största intrycket
Det som ändå gjort det största personliga intrycket på gruppens medlemmar är resan i sig.
– Det är inte många förunnat att åka fraktbåt från Sverige till Afrika. Man inser att världen är mycket stor – och består av mycket vatten. I två veckor, av totalt arton dagar, såg jag inte land, säger Daniel Magnusson.
Mäktig stjärnhimmel
Starka sinnesupplevelser har inte uteblivit.
– Vi har bland annat sett val, hammarhaj, vithaj, jättelika havssköldpaddor och flygfisk. Trötta fåglar har landat på däck. Under nattpatrullerna kunde vi njuta av en otroligt mäktig stjärnhimmel. Havet ändrade ofta skepnad beroende på väderlek. Vattnet i sig skiftade också färg – från blått till grönt och turkost. Utanför Nigerias kust stod ett 40-tal oljeplattformar och lyste när vi passerade på natten, det var riktigt vackert att se, säger Magnusson.
Bordshockey och solbad
Fritiden har främst ägnats åt två saker – bordshockey och solbad.
– Vi arrangerade en bordshockeyturnering under resan. Finalen gick mellan Sverige och Finland. John Eriksson lyckades vinna turneringen med 6–5 i sudden death, säger Magnusson.
Inom kort flyger båtgänget vidare till övriga i TD01 i Tchad.
– Det ska bli riktigt gott att få ihop förbandet och börja lösa uppgifterna i Tchad, säger Daniel Magnuson.