Hur hamnar man som brevbärare i Afghanistan?
– Jag har jobbat inom Posten i 32 år och har under flera år till och från tänkt på att det skulle vara kul att göra något annat. Vardagen hemma innebär inte så stora utmaningar, och mina barn är så pass stora nu så att det kändes som rätt tid. Jag sökte FS14 men blev då första reserv. Jag sökte igen till FS15 och kom med och det är jag glad för, säger Jörgen. Att få uppleva hur det är i ett annat land och lära känna deras kultur är mycket spännande. Att få se hur människor bor och hur de har det.
Janne har varit ute några gånger tidigare, så han säger att han är nog är lite biten när det gäller utlandstjänst. Frågan om vad som då skiljer hans andra missioner från denna dyker oundvikligen upp.
– Det som skiljer från andra missioner är värmen. Det är torrare värme och campen är annorlunda. Och rörelsefriheten är mycket mindre här än på mina andra missioner. På Cypern, i Libanon, på Balkan och på Sinai-halvön hade vi möjlighet att åka ut på ett helt annat sätt än här.
Till fältpostkontoret får man brev två gånger i veckan och man skickar brev en gång i veckan. Måndagar kl. 17.00 varje vecka töms brevlådan, som man hittar på väggen utanför Fältpostkontoret. Paket kommer ner några gånger i månaden, inte like frekvent som breven, och detta beror på att man skickar breven till en specifik adress och paketen till en annan specifik adress. Breven går via tyska fältposten, och postgången för brev ligger på mellan fem till åtta dagar. Fast just idag så fick man brev som var poststämplade endast för fyra dagar sedan, och det var lite av ett rekord. Hem tar det dock lite längre tid då man misstänker att de stannar någon extra dag i tullen i Tyskland.
Det skickas ganska så många paket från fältpostkontoret på Camp Northern Lights.
– Det blir några sjalar och mattor som skickas hem, säger Janne. Och här ser jag en skillnad jämfört med Kosovo. Där skickade man oftare hem paket i samband med rotation, men här vill man gärna skicka hem till sina nära och kära under hela missionstiden.
Vad som är speciellt med fältpostkontoret är att man handhar både kassa- och bankärenden, brev och paket. Kassaärenden handlar mest om att ta ut pengar, självklart kan man sätta in också men här är det mest soldater som tar ut pengar. Sedan tar man även hand om försäljningen av snus, vilket är en mycket viktig vara för många soldater.
Både Janne och Jörgen vill framförallt betona på hur uppskattade de känner sig av soldaterna och det arbete som man utför på fältpostkontoret
– Hemma är det längre tid mellan puckarna, mellan insats och utfall. Här går det mycket snabbare, man får kunden nöjd snabbare och den uppskattningen som man får är omedelbar. Vi löser problemen snabbt, och den tacksamhet man får blir ju bränsle för oss, menar Janne Nordgren.
– Vi känner oss väldigt uppskattade för det vi gör. Det är inga suckar eller krångel alls, säger Jörgen Svensson. Det är glädjerop hos soldaterna när man meddelar de att de har post, allt från vykort till paket uppskattas otroligt. Det höjer verkligen stridsvärdet hos soldaterna
Jörgen och Janne vill samtidigt passa på att visa dem där hemma en stor uppskattning.
– Ja gärna en tanke till dem som arbetar i vardagen därhemma, för de gör ju också en mission fast hemma, menar de båda.
Devisen man har på fältpostkontoret är att ”Alla är välkomna – alla tider”. Då alla inte har möjlighet att komma under öppettiderna har man som motto att bara knacka på bakdörren, och är man på plats så öppnar man – detta är två killar med service i blodet!