Ensamflygning i Bückeburg

För första gången i det tyska arméflygets historia flögs en helikopter med en kvinnlig besättning och något senare genomfördes också en ensamflygning med en rakt igenom svensk besättning.

Lexelius, Hommik och Fridegård med kapade slipsar efter avslutad ceremoni. Foto: Björn Johnson/Försvarsmakten
Hommiks slips kapas av kurschefen major Hegele.
Hommiks slips kapas av kurschefen major Hegele. Foto: Björn Johnson/Försvarsmakten
Tio förväntansfulla och nervösa elever i den första internationella kursen efter genomförd Solo Flight.
Tio förväntansfulla och nervösa elever i den första internationella kursen efter genomförd Solo Flight. Foto: Björn Johnson/Försvarsmakten
Svenska flygeleven Hommik i luften.
Svenska flygeleven Hommik i luften. Foto: Manfred Distl
Hommiks slips kapas av kurschefen major Hegele. Foto: Björn Johnson/Försvarsmakten
Tio förväntansfulla och nervösa elever i den första internationella kursen efter genomförd Solo Flight. Foto: Björn Johnson/Försvarsmakten
Svenska flygeleven Hommik i luften. Foto: Manfred Distl

Det har varit bråda dagar den senaste tiden för de första tre svenska eleverna som genomför sin grundläggande helikopterutbildning vid den tyska arméflygskolan i Bückeburg. Efter att ha klarat av sina "checkrides", en sorts uppflygning med flyglärare, fick de häromveckan flyga skolhelikoptern EC135 ensamma för första gången.

Viktigt steg

Därmed tog de ett viktigt steg i sin flygutbildning. Denna flygning kallas "solo flight" men helt ensam är man egentligen inte, eftersom helikoptern bemannas av två elever. Vid detta tillfälle genomfördes två speciella solo flights som de svenska eleverna var delaktiga i. För första gången i det tyska arméflygets historia flögs nämligen en helikopter med en kvinnlig besättning och något senare genomfördes också en solo flight med en rakt igenom svensk besättning.

När alla de tio eleverna i den svensk-tyska kursen hade klarat av sina solo flights var det dags för en ceremoni där slipsar kapades traditionsenligt och diplom delades ut till de förväntansfulla kursdeltagarna. Nu stundar fortsatt flygutbildning med träning i bl.a. lågflygning, NVG, IFR och en bergsflygutbildning i Alperna.

Högsta betyg

Den andra internationella kursomgången, med åtta svenska elever som nyligen avslutat sin teoretiska utbildning, påbörjar sin flygutbildning i slutet av oktober. Efter tre månaders studier med avslutande examinationer i de olika delämnena, har två av de svenska eleverna genomfört utbildningen med högsta betyg på alla prov.

Det är något som enligt mina tyska kollegor aldrig tidigare har inträffat. Vid sådana tillfällen är det lätt att vara svensk kontigentchef vid den tyska arméflygskolan, men äran ska helt och hållet tillskrivas eleverna.