Hemresorna är otroligt viktiga av många orsaker: för att hålla kontakt med nära och kära och koppla av från livet i kamouflagegrönt i det gamla trygga civila livet. Marita Krantz är KS17:s reseofficer, eller ”travel” som befattningen benämns till vardags. Hon ser till att boka resor till och från Sverige när soldaterna ska hem på ledighet, eller ”leave” som det också kallas, och informera om vilka regler som gäller.
Varierande jobb
– Jobbet är roligt på så sätt att det är varierande. Jag sitter både på kontoret och är ute på flygplatsen. Det innebär både möten och praktiskt arbete, sammanfattar hon sin tjänst.
Marita Krantz har alltid jobbat inom resebranschen. I Sverige arbetar hon på Försvarsmaktens resebyrå för utlandsstyrkan. Som resebefäl får hon varje dag kvitto på hur viktiga hemresorna är.
– Soldaterna ser glada ut när de åker, fast de ser lika glada ut när de kommer tillbaka. Jag tror att det är för att de är så taggade inför att vara här och vill tillbaka när de varit hemma på ledighet, eller ”leave” som det kallas.
Ställer två väckarklockor
Mycket ska klaffa, inte minst att hålla tider.
– Det har blivit en del tidiga morgnar och för att vara på den säkra sidan har jag ställt två väckarklockor, berättar Marita Krantz.
Även om soldaterna är ivriga att komma hem har det hänt att sjusovarsjukan har slagit till just den morgon då de ska flyga hem på leave.
– Det har hänt att vi har fått hämta folk i barackerna, avslöjar Marita Krantz med ett leende.
Någon timmes försening av alla flygningar är enda smolket i glädjebägaren.
– En gång gick planet sönder i Sverige, men då var det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. En annan gång fick jag boka om en hel flight. Men på det stora hela har det fungerat otroligt bra.
Hämtning och lämning
Fyra gånger i veckan har Marita Krantz och gänget som jobbar med logistiken kring alla resor åkt till flygplatsen i Pristina för att hämta och lämna resenärer. För transportledningen står Joakim Sundin, vars befattning heter ”movement control” (Movcon).
– Man kan väl kalla mig förbindelseofficer, jag stöder med transporter av personal och gods på landsväg, järnväg, sjö och flyg.
Logistiken för personal och gods är en jätteapparat som kräver stor planering för att allt ska klaffa.
– Det har varit jätteintressant att se hur en så stor insats som KFOR och samarbetet med andra nationer funktioner, tycker Joakim Sundin.