"Vi inledde med lite avancerad flygning i rote samt luftstrid. Tillbaka på backen studerades uppdatering av luftrumsregler och bestämmelser som uppdateras trots att vi varit lediga.
Veckan efter var det dags för alla flygares favoritvecka, överlevnad! Överlevnad i en nödsituation är så mycket mer än att äta rötter och frysa på natten. Därför inleddes veckan med en dags teoretisk utbildning på vår nödutrustning och självhjälp i sjukvård. Att lägga tryckförband på sig själv med en arm är knepigare än man tror innan man prövat. Efter en dag i teorisalen ombads vi packa och förbereda oss inför den kommande veckan i okänd terräng.
Minimal utrustning
Tisdag morgon lämnade vi flottiljen och tog oss ut i skogen norr om Sommern. Väl ute i skogen övade vi på att bygga olika typer av skydd och gjorde upp eld under olika förutsättningar. Första natten spenderades med minimal utrustning, i stort det vi har på oss när vi flyger plus vår fallskärm. Fallskärmen är omtyckt då den nyttjas som sovsäck och tält. I skogen fanns det gott om granar som erbjöd skydd mot väta så de flesta sov gott i skenet av elden.
Nästkommande dag inleddes med ytterligare lite eldmoment och vattenreningsmetoder. Båda nyttiga kunskaper då de är vitala för att klara sig någon längre tid. Vid ett uppehåll passade samtliga på att njuta av en Dextrosol till frukost. Dextrosol finns i tre paket i nödpacken och utgör den enda medhavda födan för en nödställd flygförare.
Nödsignaler är en av de viktigaste kunskaperna i en nödsituation, förutom att överleva. På förmiddagen övades olika signaler och vi instruerades i funktionen på de olika rök och ljussignalmedlen som medföljer i nödutrustningen. Därefter skulle detta praktiseras under förflyttning. En förflyttning på omkring två timmar genom skog och mark samtidigt som en helikopter sökte efter oss. Under förflyttningen visade det sig att spegeln var det bästa signalmedlet, förutsatt att solen tittar fram. Helikoptern upptäckte oss, hovrade lite över oss, vinkade och försvann igen. Vi som hade hoppats på räddning…
Luftstrid
Efter en vecka i skogen väntade återigen flygning. Ett nytt utbildningspaket skulle påbörjas, två mot en i luftstrid. Något ingen av oss hade provat på tidigare, det visade sig att det var helt nya problem som dök upp då ytterligare ett flygplan deltog i striden. Vi studerar nu också civila flygregler och lär oss hur civilflygets planeringssystem fungerar, ett krav för att kunna lämna Sverige med flygvapnets flygplan.
Det senaste inslaget i utbildningen är CAS som står för Close Air Support. Enheter som uppträder på marken samverkar med flyg för att få understöd vid behov. Det hela är utvecklat av Nato och regleras noga i många tjocka dokument. Mycket teori har det blivit men även flygning. Där är vi för närvarande i utbildningen. Tempot är högt, det är mycket att tänka på och mängder att lära sig."