Filmen belönades med första pris i klassen Institutionell kommunikation, ett pris som årligen delas ut av chefen för den italienska generalstaben, Gen S.A. Vincenzo Campiorini.
– Redan strax före julen 2007 blev ÖB:s redovisning av Försvarsmaktens utveckling mot ett insatsförsvar föremål för stort intresse. Att nu också en internationellt erkänd filmfestival belönat filmen med ett framstående pris känns helt enkelt fantastiskt, säger Michael Jarl, filmens projektledare på Försvarsmaktens informationsstab.
Filmen producerades på uppdrag av försvarets högkvarter och distribuerades strax före julen 2007 på Dvd-format till samtliga anställda i Försvarsmakten. Filmen väckte stort intresse även externt och visades därför via webben på mil.se samt på SvT 24 inför 125 000 tittare.
Nu kommer den engelska versionen ”Ready for mission” att finnas tillgänglig för fler internationella sammanhang. Filmen är en i raden av många uppmärksammade kommunikationsinsatser från Försvarsmakten.
– Det här visar att Försvarsmakten håller världsklass i all sin kommunikation, och även nu inom dokumentärfilm, konstaterar Christer Klinth, copywriter på reklambyrån DDB.
Fakta: Filmfestivalen Eserciti e Popoli
Filmfestivalen är den ledande internationella årliga festivalen för filmer inom området "försvar, samhällstjänster och människor". Den genomfördes i år för 19:e gången i Bracciano, Rom, Italien. Vid årets festival deltog mer än 50 bidrag från 26 olika länder. Den internationella juryn bestod av Dr Tonino Scaroni, journalist (Italien), General Shahajahan Ali Khan, kommunikationsexpert (Pakistan), Major Paolo Insalata, kommunikationsexpert (Italien), Överste Massimo Mondini, historiker & museédirektör (Italien), Dr Alexander de Montleart, regissör (Tyskland) och Hr Werner Seifert, regissör (Österrike).
Fakta: Ready for mission (Redo för insats)
Filmen producerades på uppdrag av Försvarsmakten under 2007 av reklambyrån DDB och produktionsbolaget Armstrong Film. Den distribuerades strax före julen 2007 på Dvd-format till samtliga anställda i Försvarsmakten – ca 33.000 st. Filmen väckte stort externt intresse och visades bl a på SvT 24 under januari 2008, med ca 125.000 tittare. I maj 2008 uppmärksammade tidningen Resumé filmen under rubriken ”Försvarets film riktig fullträff”. Delar av filmen kommer under de närmaste åren att användas av Pliktverket för försvarsinformation i samband med mönstring av värnpliktiga kvinnor och män.