Larmkedjan drar snabbt igång och en polispatrull är först på plats. De möts av 15 meter höga lågor från en avbruten flygplansvinge. Mindre bränder går som en snitslad bana mot flygplanskroppen längre bort. Därifrån hörs jämmer och rop på hjälp från de överlevande. När planet störtade hamnade en familj i bil mitt i infernot och kolliderade med ett träd.
Viktig samverkan
Förutom polisen övar också flygplatsräddningstjänsten från helikopterflottiljen, räddningstjänsten i Halmstad, ambulansen och sjukvården i Halland. Tillsammans ska de släcka bränder, ta hand om de skadade och chockade och bringa ordning i kaoset.
Övningen ingår i vanliga fall som del i räddningsledarutbildningen på Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS. I år genomförs inte den utbildningen men eftersom storskadeövningen fyller ett behov av samövning mellan myndigheterna i länet, beslutades det att övningen skulle hållas ändå.
– Detta är en helt rätt övning, säger chefen för FMTS, överste Mats Klintäng som var med och följde övningen på plats. Att militär och civila myndigheter samövar skapar en regional personkännedom som är oerhört viktig om något liknande skulle hända i verkligheten.
Utmaningar
Sven-Erik Nörell är lärare på R3 (räddning, röjning och reparation), enheten på FMTS som planerar och genomför övningen tillsammans med polis, räddningstjänsten i Halmstad och sjukvården i Halland.
– Att vi genomför övningen i mörker innebär en extra utmaning. Allt blir svårare och jobbigare då. Att få fram en bra belysning blir bland det första de måste ta tag i, förklarar han.
Från undersköterskeutbildningen på vuxenskolan deltog ett 30-tal studenter för att spela passagerarna på planet. Emelie Karlsén fick första gradens brännskador påsminkade.
– Nu ser jag skadad ut, men vi får väl se hur bra skådespelare jag är, sa hon.
Efter utvärderingen kunde övningsledaren, kapten Sune Berlin från R3, sammanfatta övningen som lyckad.
– Alla samverkanspunkterna mellan myndigheterna övades och fungerade bra. Det som kan förbättras är kommunikationen mellan de olika enheterna. En orsak till det är olika radiosystem, men ett helt nytt system är på gång, berättar han.