I nästan 30-gradig kyla beger sig ett tiotal elever ut till Hedenbasen, cirka 10 kilometer väster om Boden. Det är dags för halkkörning med den nästan sju ton tunga Galten. På grund av det kalla vädret blir det tyvärr inte särskilt halt idag men eleverna får sig ändå en rejäl genomkörare i att hantera fordonet på vinterväglag.
– Vi sätter upp ett antal koner med olika avstånd och genomför olika broms- och undanmanövermoment, berättar Järverud.
– Vi kör i hastigheterna 20, 30 och 40 kilometer per timme och gör bromsprov med och utan ABS-bromsar. Även undanmanövermomenten genomförs i olika hastigheter. På grund av den stränga kylan blir det inte så halkigt idag. I varmare väderlek blir fordonen nästan omöjliga att göra undanmanövrar med i de högre hastigheterna.
Olika personalkategorier utbildas
I det här skedet är det företrädesvis tekniker som genomgår utbildningen. Det är viktigt att de som ska serva fordonen också känner till hur de fungerar när de används ute på fältet. Men även blivande motorinstruktörer samt personal vid understödskompaniet på I 19 deltar i utbildningen.
– Vi tittar på teknik och motorsystem. Det är nyttigt att se hur Galtarna påverkas av de låga temperaturerna, säger Björn Järverud. Under kursen har även stads- och terrängkörning övats.
Överraskande bra
Kapten Mikael Eriksson, understödskompaniet, är en av de som utbildas:
– Man känner att det är en stor bil och man får verkligen jobba med den. Dessutom är det ganska begränsat synfält med galler och stora backspeglar. Och är man lång som jag så får man ducka lite när man kör.
– Men det är ändå ett fall framåt i skyddsnivå och framkomlighet. Jag är till exempel väldigt imponerad över framkomligheten i djup snö. Där är den överraskande bra! Dessutom imponerar ABS-bromsarna. Den stannar på väldigt kort sträcka trots sina sju ton. Överlag känns den trafiksäker.
Åtgärdad på 170 punkter
Terrängjeepen RG32M, Galten, är framtagen av Försvarets materielverk, FMV, och konstrueras i Sydafrika av företaget BAE Land Systems OMC. De första fordonen levererades till Försvarsmakten i början av 2006.
Galten har dragits med en del problem men dessa ska nu vara åtgärdade.
– De här fordonen är av delserie 2 och de är åtgärdade på 170 punkter. Förutom massor av smådetaljer som exempelvis omdragningar av bromsrör har Galten fått ny vinsch och bättre stötdämparfästen.
Bra skydd
De krav på min- och splitterskydd som satts på Galten är mycket höga. En laddning motsvarande svensk truppmina 11 ska kunna sprängas under bilen, det ingår också i kraven att fordonet ska kunna köras minst 1000 meter efter att ha konfronterats med en laddning av nämnd storlek. Detta för att man ska kunna ta sig i skydd efter man utsatts för en mina.