Nu pågår förberedelser för övningen Cold Response som under mars månad genomförs i Norge. Premiärflygningen med Night Vision Goggles, NVG, skedde under tisdagskvällen. Det är något som divisionschefen Carl-Johan Edström väntat länge på.
– Det är mycket efterlängtat. Nu kan vi på lång sikt nå ökad operativ effekt under den mörka delen av dygnet, säger han.
NVG gör att piloterna kan upptäcka och typidentifiera andra flygplan mycket tidigare och på längre avstånd än i dagsljus. Detta på grund av att ljuskällor syns tydligt genom NVG. Övningsmoment som Close Air Support blir enklare att utföra i mörkret med NVG när en Forward Air Controller, som ska leda in flyg mot ett markmål, använder sig av en laserstråle att peka ut målet.
– Laserstrålen syns endast via bildförstärkaren, säger Carl-Johan Edström.
Gammal teknik blir som ny
Att flyga med NVG är ingen nyhet i sig, det har gjorts nästan tjugo år, både med helikoptrar, Viggen och SK 60. Det är först nu, med den senaste modifieringen av JAS 39C Gripen, som NVG-flygning är möjligt att genomföra med Gripen.
– Ljuset på knappar och displayer i flygplanets cockpit är designat så att piloterna inte blir bländade när de använder bildförstärkaren, säger Carl-Johan Edström.
Med NVG blir flygningen en enorm aha-upplevelse för piloterna.
– Jag inser att jag varit ”blind” när jag tidigare flugit i mörkret utan goggles, säger en av flygförarna.
Grund att stå på
För att öva upp en grundförmåga började fem piloter från F 21 flyga med NVG under Försvarets Materielverks (FMV:s) ledning. Flygningarna genomfördes för tre år sedan i Vidsel med SK 60. Ett år senare lånade F 21 en SK 60 som var modifierad för NVG-flygningar av FMV och divisionens piloter skolades in för att få en grund att stå på inför flygningar med JAS 39C Gripen.
Unika områden med mörker
För att flyga med NVG krävs ett mörker som nästan bara finns i norra Sverige. Mörkerperioden, från mitten av oktober till början av mars, gör att många andra länder är intresserade av att öva i området. Ljuset från städernas belysning gör att det aldrig riktigt blir helt mörkt. Närmsta området i Europa där liknande mörker finns är i Kosovo. Solens upp- och nedgång, liksom städernas ljus, påverkar när NVG kan användas.
– Solen måste vara 12 grader under horisonten för att det ska vara tillräckligt mörkt, säger en av piloterna.