Provturer med HMS Koster

Klockan är 07.30 tisdagen den 24 februari och minröjningsfartyget HMS Kosters värnpliktiga besättning står uppställda på däck för att få dagens första direktiv.

Artikelförfattarna uppe på HMS Kosters brygga. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
Kocken Thornestedt lagar lunch åt 14 personer ombord.
Kocken Thornestedt lagar lunch åt 14 personer ombord. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
En av skeppsbåtarna är just sjösatt.
En av skeppsbåtarna är just sjösatt. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
Värnpliktig Laurell kontrollerar nödbrandpumpen.
Värnpliktig Laurell kontrollerar nödbrandpumpen. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
Kocken Thornestedt lagar lunch åt 14 personer ombord. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
En av skeppsbåtarna är just sjösatt. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten
Värnpliktig Laurell kontrollerar nödbrandpumpen. Foto: HMS Koster/Försvarsmakten

Det är den första av tre gångdagar till sjöss och besättningen ska klargöra fartyget. När uppställningen är gjord går kocken Thornestedt till byssan (skeppsköket). Som ensam kock kan det vara tufft när man har en besättning på 14 hungriga personer att laga mat åt – dessutom i en tidvis gungande miljö.

Den värnpliktige motorteknikern Laurell går till maskincentralen för att klargöra fartygets motorer. Att pejla motorer, starta hjälpmotorer och gå över på egen elkraft ska göras innan losskastning.

Ledningssystemoperatörerna Andersson och Svanberg tar på sig sina flytvästar och börjar arbetet på däck. Där ska tampar klargöras, liksom skeppsbåtar och headsets. Snö ska skottas bort från däck.

Säkerhetsgenomgång

Arbetet pågår fram till klockan nio på förmiddagen då det är säkerhets- och skyddsgenomgång under maskintjänstchefens ledning. Under genomgången är hela besättningen samlad för att ta del av information om hur man ska agera vid en olycka, ett larm eller liknande. Genomgången är kort och besättningen går sedan direkt till sina stationer inför losskastningen.

Laurell går ned till undre maskinrummet för att se så allt går som det ska – att det inte är något läckage, att kylvattnet är ok med mera. Kocken går tillbaka till byssan för att förbereda lunchen och se till att det obligatoriska kaffet kommer upp till bryggan så fort som möjligt.

Svanberg går ut på däck och får lära sig hur det går till att vara förtöjningsledare, alltså den som har kontakt med vakthavande officeren (VO) genom ett headset och säger till när och vilken tamp som ska lossas. Andersson hjälper till uppe på bryggan i fall något skulle hända då VO står ute på bryggvingen och styr fartyget i samband med losskastning.

Strax därefter är HMS Koster på väg ut på den frusna Hårsfjärden.

Värnpliktig Andersson förfångar till rors och styr ut mot testplatsen. Schemat för dagarna är att testa fartygets nya minröjningssystem åt Försvarets materielverk. Det är många system som ska testas eftersom fartyget just kommit från en vistelse på varv.

Bra väder för tester

Förutsättningarna för testerna är bra. Vädret är fint, utrustningen ny och förväntningarna höga. Fram till lunch är det fullt upp. Andersson gängar ror och lär sig att hovra. Hovra innebär att fartyget står helt stilla på en punkt, vilket på grund av vinden kräver en del tålamod och visar sig vara svårt.

Laurell går på lamprond och byter ut trasiga lampor. Svanberg är med navigationsofficeren och utför olika småuppgifter, som att gå sladdrond på däck, vilket innebär att man kontrollerar att allt är sjösurrat, alla vred stängda med mera.

Kocken har fullt upp med att göra klart inför lunchen som denna dag är ugnsbakad falukorv med potatismos. Maten visar sig vara till stor belåtenhet. Eftersom det är fettisdagen får besättningen semlor till eftermiddagskaffet, och det är mycket uppskattat. När första dagens tester är klara påbörjas färden tillbaka till Berga. Klockan har redan hunnit bli sju på kvällen.

Dag två och tre med tester

Dag två och tre bjöd även de på fint väder, och testerna fortskrev. Värnpliktig Svanberg kunde inte vara med längre än till mitten av dag två, eftersom han åkte med skeppsbåten till land för att påbörja tester i sin strävan att bli officer. Lycka till Svanberg!

 – Dag tre var inte annorlunda, förutom att vi saknade Svanberg. Vi satte kurs mot testplatsen. Andersson mängdtränade hovring, Laurell letade efter jordfel och kocken lagade mat, säger en av de värnpliktiga.

Det är inte endast fartygets utrustning som sätts på prov, utan även besättningens färdigheter i att släcka bränder i form av en skyddstjänstövning. Dag tre avslutades med en simulerad brand i en befälshytt.

– Övning ger färdighet och vi lyckades få fram både materiel och personal på plats, säger en ur besättningen.

Avslutningen på de tre dagarna blev en god och uppskattad trerättersmiddag tillagad av kocken Thornestedt.

– Sammanfattningsvis har vi fått lära oss lite mer sjömanskap och blivit varmare i kläderna i de uppgifter som vi ska lösa. Vi är väldigt nöjda med de tre dagsturerna och är förväntansfulla inför nästa vecka, säger de värnpliktiga i kör.