– Det här är ett logiskt steg, säger Magnus Gustafsson som leder förändringsarbetet inom Teletjänsten. Försvarsmakten ser kontinuerligt över sin verksamhet för att vara säker på att vara så resurseffektiv som möjligt. I det förra steget gick vi från många små svarsställen till ett antal större. Nu tar vi nästa steg och koncentrerar verksamheten ytterligare. När vi samtidigt förbättrar tekniken med ett talsvarssystem blir det en förbättring för alla kunder, både inom och utanför Försvarsmakten.
Diskussionen om Försvarsmaktens svarsställen har pågått länge, det har funnits många förslag och flera utredningar. Ett antal gånger har förändringsarbetet fått göra halt och sedan startat om.
– Det känns bra att vi nu har beslut på hur vi går vidare, menar Magnus Gustafsson. Inte minst för personalen inom Teletjänsten, de har fått arbeta länge i ovisshet. Även om man nu får veta att den egna arbetsplatsen inte ska vara kvar så har man fått besked.
Nu arbetar vi vidare med ett förslag om hur beslutet ska förverkligas. De delarna hoppas vi få beslut på före sommaren. Det handlar bland annat om organisation, bemanning och en tidslinjal.