- Fantastiskt kul, säger Staffan Slörner. Det är härligt att bli uppmärksammad för något som jag brunnit och kämpat för i både mot- och medvind.
Juryns motivering hade lånat uttryck från Försvarsmakten:
”Pristagaren har, liksom den annonsör han representerar, genomfört ett stort förändringsarbete och skapat ett veritabelt modernt kommunikationsartilleri. Effektiva och anpassningsbara insatsstyrkor men hela tiden med målgruppen i siktet: här handlar det mera om gerillamarknadsföring än en massiv bombmatta i media. För att klara av denna typ av uppdrag krävs inte bara att man är smart, stark och modig – man behöver också ha empati och en stark inre moralisk kompass. Så fungerar pristagaren. Han lever som han lär och jobbar efter devisen ”omvärlden förändras och vi med den, så låt oss dra nytta av förändringarna och utnyttja dessa på ett intelligent sätt” i målsättningen – som för övrigt uppfylls med råge – att rekrytera morgondagens officerare till Sveriges försvar”.
Staffan Slörners pris är ett kvitto för Försvarsmakten på att det arbetssätt som används fungerar.
- Jag är glad för vår reklambyrå DDB och vår mediebyrå Carat som bägge har stor del i priset, säger Staffan Slörner. Om jag ska lyfta fram två personer som betytt extra mycket så är det vår chefskommunikations- strateg, Eva Regnér, samt landets bäste projektledare, Thomas Brenemark på reklambyrån DDB.
Staffan Slörner har nu siktet inställt på nästa år och lovar ”oerhört spännande kampanjer”.
Guldäggsplaketten är ett specialpris i kommunikationstävlingen Guldägget och utses av kommunikationsköparnas intresseorganisation Sveriges Annonsörer.