Kommunikationer över de stora Norrlandsälvarna är en förmåga Försvarsmakten besitter, bevarar och utvecklar. De isvägar som nyttjas som tillfälliga överfarter över frusna vattendrag och sjöar under vintern är fortfarande brukbara fram till mitten-slutet av april.
Isvägar nyttjas även civilt av vägverket vid de färjelägen där vattendragen fryser vintertid. Kommunala isvägar ordningsställs varje år i exempelvis Luleå skärgård. Skogsbolag och privata intresseföreningar gör isvägar för olika behov. Försvarsmakten samarbetar och utbyter erfarenheter med dessa aktörer kontinuerligt.
Armering förstärker
Man kan säga att det finns två olika modeller för att skapa isvägen. Den snabba är att bara ploga bort snön men då är man hänvisad till rådande istjocklek. Den militära metoden och som vägverket också nyttjar kräver mer förberedelser. Isen plogas så snart den bär. I och med att det isolerande snötäcket tas bort påskyndas tillfrysningen och istjockleken ökar snabbare. Kompletterat med detta spolas också isen med uppumpat vatten och man får en tillfrysning ovanifrån. Militärt använder man sig dessutom av en metod att ytterligare förstärka isen genom armering med brädor som läggs i rutmönster och sedan överspolas med vatten.
Samarbete
Utbildningen har genomförts i samarbete mellan Försvarsmakten, Vägverket och Luleå tekniska universitet, där den sistnämnda har en lång tradition av samarbete med ingenjörfunktionen i Boden. En förutsättning för att bygga isväg som det kallas med militära termer är att känna till isens egenskaper. Det är inte bara istjockleken som är viktig utan även isens kvalitet måste bestämmas. För att avgöra iskvalitén har en speciell isrekognoseringssats utvecklats i samarbete med Luleå tekniska universitet med vilken man kan ta upp en borrkärna ur isen och bedöma isens bärighet.