– Det är oerhört spännande att leda den här övningen, säger Magnus Möller och Ulf Staveryd, ledarskapslärare vid Luftvärnsregementet och Militärhögskolan i Halmstad. Det behövs inte så stora påfrestningar för att ”civilisationens fernissa” ska ramla av oss. Att uppleva det och sedan utvärdera och reflektera över vad som hände är något som verkligen öppnar ögonen för hur grupper och ledarskap fungerar.
Första dagen delas eleverna in i åtta grupper, som sedan går en milslång slinga med stationer där gruppen ska lösa problem på bästa sätt. Ett exempel är att fylla en tunna med vatten från en tjärn för att få upp bollar ur ett rör i tunnan. Svårigheten ligger i att det finns ett antal hål i tunnan. Men eftersom vattnet är så kallt får lagen också några tejpbitar som hjälp. Ett annat moment går ut på att bygga en bro av endast fyrkantigt tillsågade pinnar efter en skiss. Alla momenten kräver ett bra samarbete i gruppen för att de ska kunna lösas. Den enda instruktionen eleverna får innan är att vinna för att få det så bra som möjligt.
Efter slingan samlas grupperna för en auktion. Vad grupperna kan bjuda med är endast de bra-att ha-saker, som rep, kniv och första förband de fått med sig. Vad de bjuder på är mat.
– Samarbetar grupperna här blir det väldigt lätt, säger Magnus Möller. Det här med auktion är faktiskt ett moment som vi hämtat från Tv-programmet Expedition: Robinson. Men till skillnad från Tv-programmet finns det mat till alla här, men det vet förstås inte eleverna om.
– De har kvällen på sig att laga maten och sätta upp vindskydd att sova i, förklarar Magnus Möller. Våra soldater fixar det på en till en och en halv timme men dessa får hela kvällen på sig.
Den andra dagen
Klasskamraterna Josefine Tangen och Margret Gudmundsdottir går på Sannarpsgymnasiet. De sitter och diskuterar gårdagens övningar på morgonen efter natten i vindskyddet av granris. Deras erfarenheter visar sig vara ganska olika.
– Vi i min grupp var taggade hela vägen igår, vi hade ett jättebra samarbete och klarade alla stationerna, berättar Margret. Och så sjöng vi längs vägen också, det hjälpte. Det som drev oss var vår vinnarinställning. Och mat.
– Det kunde ha gått bättre för min grupp vid de olika stationerna igår, suckar Josefine. Det behövs en ledare som tar tag i det för att det ska bli bra, men eftersom vi går en ledarskapsinriktad utbildning var alla ledare. Det blev en rollkonflikt där alla pratade och ingen lyssnade.
– Sen har jag sovit dåligt i natt eftersom det skreks mitt i natten, fortsätter Josefine. Det blev inte mycket mat heller. Jag gillar inte fisk så jag fick äta en soppa som bara bestod av vatten och lök.
– Vatten och lök!?, utbrister Margret. Jag fick mat så jag blev mätt och har sovit väldigt bra inatt!
Men ett par saker är tjejerna överens om. Bristen på mat var gårdagens tuffaste utmaning och det värsta momentet var vattentunnan.
– Vattnet var så kallt, tejpen lossnade och tunnan var stor.
Rutger Herlin från skolledarförbundet har varit med sex gånger tidigare när högskolans studenter genomfört övningen.
– För en som är intresserad av ledarskap, gruppdynamik och kommunikation är detta ett fantastiskt tillfälle att på nära håll få studera hur det hänger ihop och fungerar i praktiken, säger han. Det är därför jag mer än gärna ställer upp år efter år.
– Och för eleverna är detta mycket nyttigt. Detta är UBL, upplevelsebaserat lärande. Den effektivaste formen av lärande!
Den andra dagen innehöll bara en övning. Ett fält på 100x100 meter hade delats upp i fyra delar. Varje del hade sin flagga och sin färg. Eleverna delades in i fyra grupper och fick till uppgift att samla in så många av de andra flaggorna till sitt land som möjligt.
– Samarbetar grupperna är denna övning över på 1 minut, men det intressanta här är att konflikter oftast blossar upp trots att det inte är nödvändigt, precis som i verkligheten säger Magnus Möller.
Lejla Dolovac och Sandra Colic från den blå enklaven hade taktiken klar för sig.
– Vi ska samarbeta med de röda mot de gröna. Det var några av dem som snålade med maten igår kväll och nu ska vi ge igen, viskar Lejla.
Taktiken fungerar bra i början, men det är det röda laget i alliansen som snabbt erövrar två flaggor till sig, medan deras allierade bara har sin egen. Efter ett tag slår de flagglösa enklaverna sig samman och använder det randiga bandet som markerar ländernas gränser som en ny enad färg. Fler och fler ur den blåa enklaven ansluter sig till det nybildade laget och snart står det röda laget ensamma med tre flaggor men mot många enade motståndare. Samarbete visar sig hålla bättre i längden än aggressivitet.
– Nu tror jag att polletten ramlat ner hos huvuddelen här. Det är ju meningen att insikterna ska komma efteråt, summerar Magnus Möller.
Under torsdag och fredag ska ännu ett gäng på runt 100 högskolestudenter anta utmaningen ute på Mästocka övningsfält.
Fotnot:
Kursen är en frukt av samarbetsnätverket Partnerskap för ledarskap och lärande (PALL) där Halmstad garnison, Halmstads kommun, Landstinget i Halland, Näringslivet i Halmstad och Polismyndigheten i Halland ingår. Sedan 2002 har kursen Utvecklande ledarskap i fält (ULF) varit en uppskattad upplevelse för studenter från Högskolan i Halmstad. Detta var första gången elever från gymnasiet fick prova på.