Att få snurr på maskinerna i vintermiljö är ofta lite mer krävande än under sommaren men de nya helikoptrarna är faktiskt ganska tåliga. Ser man bara till att ha bra batteri eller markström brukar det gå att få alla ettor och nollor i våra avionik-system att hitta rätt. Detta är nämligen en förutsättning för att få liv i ett hypermodernt helikoptersystem, alla datorer måste gilla läget.
De dagliga sysslorna på de helikoptrar vi har idag skiljer sig inte så mycket från tidigare modeller. Det är fortfarande oljor i motorer och växlar. Visst har tekniken gått framåt, men den underhållsfria helikoptern är ännu inte uppfunnen, och tur är väl det för då har flygteknikern inte längre något arbete.
En helikopterteknikers första uppgift är att under en timma utföra de kontroller som föreskrivs i respektive helikopters underhållsmanualer. Detta är en grund för varje tekniker. Med erfarenhet lär teknikerna sig även att kontrollera och upptäcka fel och brister som inte omfattas i de fastställda manualerna. Därefter lämnar sedan teknikern över den 100% flygsäkra helikoptern till flygföraren. Att i detalj beskriva hur detta sker skulle för den oinvigde bli en relativt svårbegriplig process.
– Vårt arbete måste präglas av sunt förnuft och respekt för flygsäkerheten, säger klargöringsplutonchef Niclas Jansson.
Helikopterteknikerna jobbar varje dag med nya problem som är till för att lösas.
– De nya helikoptrar som vi fått ansvar för har ställt helt nya krav på oss. Komplexa och integrerade system kräver en helt ny och förståelse och acceptans än tidigare, säger Niclas Jansson avslutningsvis.