ÖB:s resa har under sex intensiva dygn gått från Abu Dhabi, där en del av det svenska förbandet inom ISAF-insatsen är stationerat för att sköta personal och underhållstransporter via flyg. Vidare till Mazar-e-Sharif i norra Afghanistan där FS 17 just tagit över ansvaret för det svenska området. På flygplatsen i Marmal, en halvmil bort, är sedan den 15 maj en svensk Hercules stationerad.
Uppdrag: Att hjälpa ISAF med flygtransporter över hela Afghanistan och stödja så att presidentvalet kan genomföras säkert i augusti.
– Att snabbt kunna flytta utrustning eller soldater i Afghanistan är oerhört viktigt för att ISAF ska kunna skapa ett stabilt och säkert samhälle, säger Sverker Göranson.
I Djibouti vid Adenvikens västra kust i Afrika mötte ÖB sjömännen timmarna innan det svenska bidraget till EU Navfors operation Atalanta blev skarpt och korvetterna Malmö och Stockholm samt stödfartyget Trossö kastade loss.
– Att skydda mattransporter och därigenom hjälpa svältande är en viktig uppgift, konstaterar ÖB. Men att också trygga internationella handelsvägar. Det är viktigt för alla nationer.
På Balkanhalvön i Kosovo arbetar KS 19. Situationen i landet har stabiliserats sedan inbördeskriget slutade i juni 1999. En hel del av de internationella trupperna har kunnat lämna landet. Detta har skett samtidigt som det civila styret stärkts.
– Kosovo är den insats där vi hunnit längst, säger Sverker Göranson. Och i horisonten skymtar den dag när vi, som i Bosnien, helt kan ta hem våra män och kvinnor.
Under de sex intensiva dygnen har ÖB träffat soldater, sjömän och militära ledare, både svenska och samarbetspartners.
– Det är inte med lite stolthet jag tar emot beröm för hur vi löser våra uppgifter. Vi anses som oerhört professionella, pålitliga och duktiga.