– Vi kastade loss fredagen den 15 maj och har sedan dess genomfört övervakning i ett av Eunavfor:s områden. Vi har skapat oss en ytlägesbild för att få koll på alla former av rörelser i området. Vi är beredda att hela tiden fråga och hämta information, eller att agera mot eventuella piratattacker, säger HMS Stockholms fartygschef Jon Wikingsson.
Första kontakten
I söndags genomförde även den ombordgrupperade skyddsstyrkan från Amf 1 förbandets första besök ombord på ett annat fartyg till sjöss. Momentet som genomfördes kallas för "friendly approach" vilket innebär att skyddsstyrkan, med hjälp av skeppsbåten åker till en närliggande båt och talar med besättningen. I detta fall rörde det sig om en fiskebåt, en så kallad dhow, från Jemen.
– Det fungerade mycket bra. Vi genomförde besöket efter samtycke av kaptenen ombord på fiskebåten. De var positivt inställda till vår närvaro och de är ju lika trötta på piraterna som alla andra förefaller det. De var hjälpsamma och glada över besöket, säger Niklas Bogestål som är chef för skyddstyrkan.
Parallellt med att de svenska fartygen löser uppgifter i området pågår ett ständigt förbättringsarbete ombord.
– Vi försöker öva något varje dag, drillövningar och skyddstjänstövningar. Vi har två syften med övningarna; ett för att bli bättre, två för att bli ännu bättre, säger Jon Wikingsson.
Flygfisk blev middag
Inom den svenska flottan finns det många traditioner, vissa vanligare än andra. Fartygschefen ombord på HMS Stockholm fick uppleva en av de mer ovanliga av dessa under en lunch i gunrummet häromdagen. Traditionen säger, när första flygfisken landar på däck ska den tillagas och serveras fartygschefen.
– Jag blev erbjuden det som en söndagslunch. Det låg en flygfisk på tallriken tillsammans med potatismos och lingonsylt. Om det är rätt kombination, det vet jag inte men det var helt okej. Det smakade gott, som stekt salt sill fast med betydligt fastare kött, säger Jon Wikingsson.
Träning viktigt
Många uppgifter ombord är stillasittande och under längre uppdrag uppmanas besättningen att träna. Det görs armhävningar i stridsledningscentralen, på bryggan hänger gummiband att träna med. Ombord finns även en roddmaskin, en träningscykel och hantlar.
– Det är viktigt att hålla igång kroppen, man blir piggare och det blir lättare att komma in i dygnsrytmerna. Att man somnar när man väl går och lägger sig så att säga, säger löjtnant Kristian Andersson.
Utrustningen fungerar bra med tanke på omständigheterna och kreativiteten flödar gällande metoder att hålla kroppen i god form.
– Man måste dricka mycket vatten och träna korta pass istället för lite tyngre och längre som man vanligtvis gör hemma. Så det blir i princip hederliga gamla BRAK-övningar, bröst, rygg, axlar och knä om cirka 25 minuter varje dygn, säger Kristian Andersson.