– Det är ett kul evenemang, jag blir inspirerad att träna när jag är här, säger Carola Henrysson, officer, som varit med och sprungit ungefär fem gånger.
– Det är ju inget lopp där man gör sitt personbästa, det är så mycket folk och ingen tidtagning. Det roligaste är att många från olika avdelningar gör något tillsammans, säger Annika Brostedt, officer.
– Många avdelningar träffar man inte naturligt i jobbet. Men har man träffats här går det lättare att ringa nästa gång, fyller Carola i.
Det är egentligen bara en sak de saknar.
– Vi skulle haft en större hejarklack, säger Annika och tittar bort mot den ende manliga P 7:are som frivilligt kommit till evenemanget.
Bodil Gunnarsson Hansson, företagssköterska, gick i pension i januari men jobbar fortfarande några timmar i veckan. Att vara med i loppet är självklart.
– Det är roligt. Jag tycker om sådana här grejer. Det är kul att göra något tillsammans. Jag har varit med alla år jag jobbat på P 7 utom det första. Däremot så springer jag inte, jag går – men det gör jag nästan hur fort som helst, säger hon.
Bodil trycker gärna på den förmån anställda inom Försvarsmakten har, tre timmar fysisk aktivitet i veckan på arbetstid.
– Det är väldigt bra – men bara om man utnyttjar det. Det har jag gjort, säger hon.
Karoline Ingemarsson, friskvårdskonsulent på P 7 och den som håller samman alla deltagare från P 7, håller med.
– Det är en bra möjlighet att kunna träna på arbetstid. Officerare har krav de ska nå upp till, civila har målsättningar. Att springa Vårruset kan vara en sådan. Loppet kan också vara ett delmål – eller bara roligt. För P 7 är det också ett bra tillfälle att visa att det är många kvinnor som jobbar här, säger hon.
Efter loppet – alla kom i mål – är det picnic innan bussen går tillbaka till regementet. Bakom ratten sitter Olle Pettersson, förare i FAK, Frivilliga Automobilkåren. Fram till för två år sedan, då han gick i pension, var han trafiklärare på P 7.
– Det är första gången jag kör till Vårruset, det är ett lite annorlunda uppdrag. Det är roligt att vara med i FAK. För den som har lastbils- eller busskort men inte har tillfälle att köra så ofta är det ett bra sätt att engagera sig, säger han innan bussen rullar iväg med ett glatt, trött och mätt gäng som redan planerar framtida lopp.