De tyska transportflygplanen är tvåmotoriga medan C130 Hercules är fyrmotorigt. Och den kraften behövs, särskilt under sommarmånaderna. Luft blir tunnare av värme och av höjd. Det finns mycket av båda faktorerna i Afghanistan. C130 Hercules klarar dessa förhållanden och kommer bland annat att göra transporter till Kabul och till andra baser på höga höjder.
ISAF:s behov av flygtransporter är stora, särskilt i samband med det annalkande valet i augusti.
Fram till nu har Swedish Air Element, SAE, ägnat sig åt förberedelser.
Oday Garwi, är flightwatch, en av de som planerar flygningarna.
– Det här känns bra. Vi vet att systemet fungerar, det har fungerat bra i tester och vi är taggade. Vi har fått ett ohyggligt bra stöd från tyskarna här på Camp Marmal.
C130 Hercules, eller Herkan som den brukar kallas, kan lyfta in materiel och personal på områden som annars bara kan nås med tyska helikoptrar.
– Det avlastar de tyska helikoptrarna som annars riskerar att få för många flygtimmar, säger Major Stefan Johansson.
I den svenska Herkules-styrkan på Marmal finns sammanlagt 22 personer. Det handlar om markpersonal och ombord på en flygning finns befälhavare, styrman, navigatör, maskinist och ett par lastmästare.
C130 Hercules kommer att finnas i Afghanistan fram till 15 september.