Det är första gången som Chalmers har valt FMTS som leverantör av delar för den praktiska utbildningen för sina elever, mot bakgrund av att FMTS har kompetent personal och bra utbildningsförutsättningar, både för praktiska arbeten men även kurslitteratur.
– Utbildningen har gått bra med tanke på att det är första gången som vi genomför en dieselmotorpraktik som är så pass lång och fördjupad. Detta gör att vi själva har fått öka vår kompetens och materialstatus, säger Anders Ruck.
Det är inte första gången som FMTS har elever från Chalmers, tidigare under våren har cirka 40 elever fått två veckors praktik i hydraulik, och till hösten kommer nästa grupp av sjöingenjörer för att gå samma dieselmotorpraktikkurs som deras kollegor just genomfört.
– Det har varit ett av de bästa praktikmomenten jag har haft. Nu har vi fått omsätta all teoretisk utbildning till praktik, säger Andreas Ottefjäll, elev på dieselmotorkursen. När vi fick reda på att vi skulle få praktik genom Försvarsmakten så var nästan alla skeptiska. Varför då? Vad kan militären om dieselmotorer? Ska vi skruva på någon stridsvagn? var några av kommentarerna i klassen, fortsätter Andreas.
– Men jag har i alla fall fått ändra uppfattning, det har varit klart mycket bättre än förväntat. Alla lärare har väldigt hög och bred kompetens och det är ordning och reda, vilket känns jättebra. Vi fick börja skruva direkt och att det var lite mindre motorer än vad vi kanske ska arbeta med i vanliga fall spelar mindre roll eftersom principerna är desamma oavsett storleken på dieselmotorn, avslutar Andreas, som är glad att hans klasskamrater också får komma till FMTS och genomföra sin dieselmotorpraktik till hösten.
– Att Chalmers väljer att lägga praktisk utbildning vid FMTS ger förhoppningsvis skolan ett gott renommé. Den här utbildningen motsvarar de krav som ställs på sjöofficersutbildningen, och som idag genomförs på högskola. Detta visar ju att vi har den kompetens som krävs för att genomföra motsvarande utbildning, säger kurschef Anders Ruck.