Flygbasens fältherrar

Att flygverksamhet kräver rigorös säkerhet råder inget tvivel om. På Kallax flygplats är det Fälthållningen på F 21 som har hand om all skötsel av flygfältet.– Det är vi som håller fältet fritt från sådant som kan orsaka risker av alla slag. Vi är en allt-i-allo firma som fixar det mesta kan man säga, berättar Herje Modin, en av fälthållningsledarna.

Fälthållning på full bredd. Varje morgon under övningen genomförs dammsugning av alla plattor och taxibanor. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
En av de sju sop- och blåsbilarna i aktion på landningsbanan.
En av de sju sop- och blåsbilarna i aktion på landningsbanan. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Fälthållningsledarna Mikael Karlsson och Herje Modin tar bort bränslespill från landningsbanan.
Fälthållningsledarna Mikael Karlsson och Herje Modin tar bort bränslespill från landningsbanan. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
En av de sju sop- och blåsbilarna i aktion på landningsbanan. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Fälthållningsledarna Mikael Karlsson och Herje Modin tar bort bränslespill från landningsbanan. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Fälthållningen tillhör det så kallade R3 Underhållskompaniet, där R3 står för räddning, röjning och reparation.
– Om man ska sammanfatta vårt arbete mycket kort så är det vi som håller fältet fritt från skräp eller FOD som det kallas, FOD står för Foreign Objects Damage. Det kan röra sig om allt från att sopa, ploga, och dammsuga fältet till att avvisa fåglar och täta fogar i landningsbanan. Vi utför ett mycket viktigt arbete för säkerheten, en liten sten på en knapp centimeter kanske inte kan orsaka att ett plan störtar, men det kan orsaka mycket dyrbara motorskador, säger Herje Modin.

Hektiskt på morgonen

Under övningen är det full fart när morgonskiftet anländer, strax före 08.00 sätter stora städrundan igång. Då börjar fälthållningsledaren med att besikta fältet och sedan rullar bilarna ut för att dammsuga hela den militära delen av fältet, det är taxibanor, plattor och länkvägar ut till landningsbanan.
– Vi gör inte så omfattande städning av den militära delen varje morgon, men nu under övningen har våra gäster ställt det kravet, berättar Herje Modin.

På tårna

När det gäller dammsugning av själva landningsbanan finns en speciell rutin för det. Under en övning av den dignitet som Loyal Arrow snurrar det på från tidig morgon till sen kväll.
– Förutom att vi besiktar bansystemet en gång i timmen under flygtid så åker vi ut så fort det har genomförts starter eller landningar, framförallt gäller det att vara på tårna när det stora amerikanska tankningsplanet eller någon helikopter har varit i farten. De blåser ut stora mängder sand och stenar, fortsätter Herje Modin.

Välutrustade

Fälthållningen på F 21 har hand om all skötsel på fältet, såväl för den militära som civila trafiken. Det har bland annat sju sop- och blåsbilar, 10 hjullastaremed snöslungor och plogblad, tre lastbilar med dammsugare och ett par grävmaskiner i sin maskinpark, för att nämna något de resurser som finns att tillgå.
– Vi har resurser från stort till smått, under den övningen har vi förutom det normala underhållet även byggt staket och hjälp till med installationen av det amerikanska vajersystemet. Det rörde sig om relativt omfattande arbete med grävmaskiner för att förankra systemet. Som kuriosa kan jag nämna att vi varje år använder drygt 80 ton matjord för att reparera alla plogskador på gräsytorna på fältet, avslutar Herje Modin.