Att ha ett säkerhetssystem med vajer kan anses vara märkligt när Sveriges längsta start- och landningsbana, 3 350 meter, finns här. Säkerhetssystemet är främst till för de amerikanska F-15-planen och om det blir något fel på bromssystemet. Under övningen har även Portugal och Turkiet som flyger med F-16 begärt att få nyttja vajern. Vajerbromssystemet är av liknande typ som finns på många hangarfartyg.
Bra samarbete
Amerikanarna, som normalt är baserade på flygbasen i Ramstein i sydvästra Tyskland, är vana att åka runt i världen med sitt mobila vajersystem. Under Loyal Arrow har det haft ett tätt samarbete med Flygplatsfälthållningen för att färdigställa platsen för vajersystemen. Under övningen finns två system på plats, ett i var ände av start- och landningsbanan.
Det har krävts markarbete och rampbyggen för att det inte skall finnas några hinder längs med banan.
– Vi har fått mycket hjälp från killarna på fälthållningen, faktiskt så är detta den mest hjälpsamma värdnation vi har samarbetat med, det har verkligen ställt upp med alla resurser man kan tänka sig, säger Robin Elliot.
Skiftgång
Vajerteamet arbetar i skift. Totalt är de sex personer som arbetar med att lägga ut och ta in vajern, något som sker ungefär fyra till fem gånger per en dag. Detta mycket tack vare bra planering av starter och landningar som sker, både från den civila och militära flygtrafiken.
– Personalen i flygledartornet har också varit till mycket stor hjälp, säger Robin Elliot.
När vajerteamet får order från tornet att vajern ska tas in blir det bråttom. På några minuter är vajern borta för att sedan läggas ut igen. Snabbt och effektivt för säkra stopp. Hittills under övningen är det ingen som behövt använda sig av säkerhetssystemet.