Förra året tvingades FN till ett uppehåll i nödsändningarna till Somalia. Säkerhetsläget i Adenviken utanför Somalias kust ansågs så alarmerande att man ställde in sjötransporterna – risken att få fartyg kapade av sjörövare ansågs överhängande.
Sedan EU i december 2008 beslutade att eskortera de fraktfartyg som chartras av FN-organet World Food Programme(WFP), har transporterna återupptagits och miljoner människor som annars skulle riskera liv och hälsa i svält, har fått mat.
Första uppdraget
På fredageftermiddagen inleddes det svenska förbandet ME01:s första eskortuppdrag. Det Panama-registrerade fartyget Dream H hade då lastats med matvaror. Tusentals ton förnödenheter ska lastas av i de somaliska kuststäderna Berbera och Boossaso.
Där tar WFP:s logistikkedja över så att maten når behövande. Barnen drabbas hårdast. Enligt WFP är var sjätte barn under fem år gravt undernärt. En fjärdedel avlider innan de uppnått fem års ålder.
– Om WFP tvingades ställa in sina hjälpsändningar, skulle 3,5 miljoner människor drabbas, sade FN-organets Somaliachef, Peter Goossens, i samband med att Sverige gick in i den EU-ledda Operation Atalanta den 15 maj.
Huvuduppgiften
Den här eskorteringen är den första av flera och ME01:s huvuduppgift i Adenviken. Piraterna som i åratal har härjat i den viktiga sjöfarleden, är inte ute efter själva lasten utan att kapa fartygen och kräva lösesummor för dem.
– Det känns oerhört angeläget att bidra till att minska svälten i Somalia. På sikt är naturligtvis en stabil utveckling önskvärd så att piratverksamheten upphör, men i nuläget handlar det om livsuppehållande åtgärder, säger styrkans chef Magnus Jönsson som från stabens tillfälliga placering i land följer eskortuppdraget.
– Befälhavaren på Dream H, som har genomfört liknande uppdrag tidigare, har uttryckt belåtenhet med det stöd han får.