Kapningen av M/V Marathon från nederländska Antillerna följde det klassiska mönstret vid piratattacker. Fartyget var tungt lastat med 2 500 ton koks och hade ett fribord på mindre än två meter. 100 distansminuter sydost om Al Mukalla, på den jemenitiska sidan av Adenviken, slog piraterna till.
En död, en skadad
En av åtta de ukrainska besättningsmännen dog och en skottskadades vid kapningen. Den sistnämnde hade tur. Kulan gick rätt igenom och med hjälp av sina kolleger, klarade han tiden i piraternas fångenskap.
Den 23 juni släpptes fartyget. Piraterna hade fått 1,3 miljoner dollar i lösesumma och lämnade M/V Marathon lika hastigt som då de dök upp knappt två månader tidigare. Fartyget kom en knapp vecka senare till hamnen i Djibouti. De medtagna besättningsmännen flögs hem till Ukraina.
Sverige eskorterar
När M/V Marathon nu lämnar Djibouti, fick den svenska styrkan ME01 i uppdrag att eskortera och skydda hennes färd genom Adenviken upp genom Bab el Mandeb mot Röda havet.
– Från början var det väl inte tänkt att HMS Trossö, som är ett stöd- och ledningsfartyg, som enskild enhet skulle användas vid eskorter men eftersom vi just nu inte behöver stödja korvetterna så passade det här uppdraget bra. Och det känns roligt att komma till användning för den här eskorten, tycker HMS Trossös fartygschef Kjell Augustzén.
Åter efter ledighet
ME01 är nu åter på plats i operationsområdet Adenviken efter en kortare ledighet hemma i Sverige. Arbetsuppgifterna är att främst skydda och eskortera FN:s mattransporter till svältande i Somalia, men även höja säkerheten för sjöfarten i området som på senare år utsatts för hundratals piratattacker. I nuläget är tio fartyg med besättningar tagna som gisslan av pirater.