ME01 snart på museum

Redan i december hamnar ME01 på museum. Löjtnant Johanna Skoog och däcksmatros Stefan Åkerberg har fått i uppdrag att dokumentera tillvaron till sjöss för Statens maritima museer.

Johanna Skoog låter sina dagboksanteckningar och mejl stå till forskarnas förfogande i en kommande utställning om ME01:s insats i Adenviken. Foto: Hannah Larsson/Försvarsmakten
Stefan Åkerberg skriver gärna om tiden i Adenviken för Statens Maritima Museer.
Stefan Åkerberg skriver gärna om tiden i Adenviken för Statens Maritima Museer. Foto: Hannah Larsson/Försvarsmakten
Stefan Åkerberg skriver gärna om tiden i Adenviken för Statens Maritima Museer. Foto: Hannah Larsson/Försvarsmakten

På Marinmuseum i förbandets hemstad Karlskrona, den anrika örlogsstaden, planeras det att uppmärksamma den unika insats som ME01 nu genomför i Adenviken och som får en fortsättning i vår.

En officer och en sjöman ur styrkan, löjtnant Johanna Skoog och däcksmatros Stefan Åkerberg, dokumenterar sin vardag ombord ME01:s fartyg. Dagboksanteckningar och foton ligger till grund för utställningen som ska belysa marinens historia och de skillnader som finns mellan förr och nu.

– Det jag skriver kanske inte är så intressant om ett år, utan om 50 år, resonerar Johanna Skoog.

Dagbok och resebrev

Hon anmälde sig frivilligt när Marinmuseum sökte två flitiga dagboksskrivare.
– Jag har alltid tyckt att det är roligt att skriva och tror att man kommer hitta många likheter mellan dagens sjömansliv och hur det var förr. I grunden är det samma jobb. Man är långt hemifrån, jobbar intensivt och så händer det mycket.

Johanna Skoog skriver sina anteckningar för hand.
– Jag ska också välja ut några mejl att ingå i utställningen.

Stefan Åkerberg från Stockholm skriver längre reseberättelser till sin familj och vänner - men även för dokumentation till Marinmuseum.

– Jag skriver inte varje dag, utan gör sammandrag av några veckor och berättar om vad som har hänt.

Ett utdrag ur Stefan Åkerbergs mycket personliga rapportering är: "Mycket tid gick åt till att försöka luska fram vad det kunde vara för fel på min mage, något jag hade ätit? Salmonella? Eller var det så att jag sprungit in i väggen? I så fall skulle jag ha sprungit in i skottet som väggarna heter på ett fartyg. Men så extremt stressigt är ju inte livet till sjöss. Men visst att jobba sex timmar för att sedan vara ledig sex timmar och under de lediga sex timmarna ska man hinna med att äta två måltider, träna och sova. Så om man är snabb så kanske man får fyra timmars sömn i sig innan det är dags för nästa vakt. Kunde de vara något annat som störde min mage? Efter att ha tänkt efter ett antal sjövakter började man inse att man hade en hel del att stå i utanför den vanliga däcktjänsten. Jag är fartygsfrisör här ombord, hur jag nu kunde bli det."

Johanna Skoogs och Stefan Åkerbergs anteckningar kommer att finnas med i utställningen med korta kommentarer och även ingå i en mer djuplodande etnologisk studie om sjömansliv förr och nu.

Historik och nutid

I början av december öppnar en utställning om sjöröveri och pirater på Sjöhistoriska museet i Stockholm. I den har ME01 en viktig roll, berättar Pia Frände som är en av utställningens producenter.

– Den historiska delen handlar om pirater i Östersjön och Medelhavet på 1400- till 1800-talen medan den nutida delen av utställningen enbart handlar om Somalia. Under rubriken Piratjägarna återfinns den svenska styrkans fartyg och insatser med dokumentära filmer och bilder.

Problemet med piratverksamhet belyses ur flera synvinklar. Var och en av de fyra rubrikerna illustreras med en för piraterna lyckad kapning och konsekvenserna av den. 2008 togs supertankern Sirius Star i piraternas våld och släpptes mot en lösesumma motsvarande 24 miljoner svenska kronor. I april i år togs kaptenen på fraktfartyget Maersk Alabama som gisslan i ett veckolångt drama som slutade med en väpnad fritagning.

Mångmiljonbusiness

Piratverksamheten i Adenviken beräknas omsätta hundratals miljoner kronor. Vissa rederier väljer att gå runt Afrika på färden mellan Asien och Europa istället för den betydligt kortare rutten Adenviken-Röda Havet-Suezkanalen av rädsla för att bli attackerade av pirater.

FN-organet World Food Programme har ställt som krav att eskorteras för att inte behöva hamna i situationen att behöva förhandla med pirater om sina chartrade fartyg. ME01:s främsta uppgift är att skydda och eskortera FN:s mattransporter till Somalia men även bedriva allmän övervakning av civil sjöfart i Adenviken.