Företagsamma ungdomar – precis vad vi behöver

Ung Företagsamhet i Norrbotten arrangerade på torsdagen den 25 mars mässan ”Våga vara egen” i Boden. Drygt 300 unga företagare i gymnasieåldern var på plats i Boden Arena. I en av montrarna fanns Försvarsmakten för att berätta mer om verksamheten.– Helt perfekt målgrupp för oss, det är ju ungdomar i den här åldern som måste få veta vad vi har att erbjuda, säger Kjell Enquist, informationschef i Bodens garnison.

Soldaterna Gustav Holm och Alexander Jansson, båda A 9, fick många ungdomar intresserade. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Lina Berglund, instruktör på eldledningsplutonen på A 9, förevisade Eldlednings- och observationsinstrumentet, EOI.
Lina Berglund, instruktör på eldledningsplutonen på A 9, förevisade Eldlednings- och observationsinstrumentet, EOI. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Soldater ur Livkompaniet på I 19 patrullerade på mässområdet.
Soldater ur Livkompaniet på I 19 patrullerade på mässområdet. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Artilleripjäsen Haubits 77 med personal mötte besökarna utanför huvudingången.
Artilleripjäsen Haubits 77 med personal mötte besökarna utanför huvudingången. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Lina Berglund, instruktör på eldledningsplutonen på A 9, förevisade Eldlednings- och observationsinstrumentet, EOI. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Soldater ur Livkompaniet på I 19 patrullerade på mässområdet. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Artilleripjäsen Haubits 77 med personal mötte besökarna utanför huvudingången. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Intresset för Ung Företagsamhet fortsätter att vara stort i Norrbotten. 734 elever driver 252 så kallade UF-företag runt om i länets gymnasieskolor under läsåret 2009-2010. Det gör Norrbotten till ett av de bästa länen i Sverige.

Under torsdagen fylldes Boden Arena med 118 montrar med nya produkter och tjänster till försäljning. Drygt 300 unga företagare från hela Norrbotten deltog. Företagen tävlade om priserna för bland annat ”Bästa innovation”, ”Bästa säljare”, ”Bästa monter” och ”Årets UF-företag”.

Patrullering

Försvarsmaktens monter på ungdomsmässan var bemannad av soldater och yngre officerare från I 19 och A 9. Förutom personalen vid montern patrullerade sex soldater runt på mässområdet och visade upp sig i full stridsutrustning. I Försvarsmaktens monter kunde utställande ungdomar och besökare få veta lite mer om omställningen till frivillighet och kommande ungdomsaktiviteter i garnisonen.

Stort intresse

Speciellt för mässan hade en intresseanmälningskort tryckts upp. Där kunde besökarna fylla i personuppgifter, e-post och mobilnummer för att sedan kunna få mer information via e-post och sms. 16-årige Marcus Westerlund från Älvsbyn var en av de dryga 100 som fyllde i intresseanmälan.
– Jag har funderat lite på det här med utbildning i Försvaret, kanske 3-månaders utbildning kan vara något.

Utanför Boden Arena kunde besökarna titta närmare på bland annat artilleripjäsen Haubits 77, Artillerilokaliseringsradarn, Arthur och Eldlednings- och observationsinstrumentet, EOI. Utrustning och fordon utanför arenan förevisades av personal ur Artilleriregementet.