När helikopterpiloterna kom till Djibouti kunde de känna sig trygga. De visste var de skulle bo, äta och arbeta. Detsamma gäller för övrig personal som befinner sig på basen i Djibouti. Den är relativt liten, men varje del är väl övertänkt sedan lång tid tillbaka. Allt måste fungera när Operation Atalanta drag igång den 15 april. Campen svarar för allt som har att göra med underhåll, logistik, reservdelar till helikoptrar med mera. Fast en liten del av materialet till helikoptrarna kommer att vara på HMS Carlskrona. De stora underhållen på maskinerna kommer att ske i Djibouti.
Olika kulturer
För att få ihop flygvapnet, i det här fallet helikoptrarna, och marinen har det krävts en del arbete. Spindeln i nätet för att få ihop logistikplaneringen för de olika kulturerna till ett slagkraftigt lag har varit och är Andreas Nordén, marinofficer.
– Det har i stort gått bra, men jag har också fallit i fällor. Bland annat har jag skrivit lite otydligt i en del papper om haverier, något som snabbt blev missuppfattningar. För marinen kan ett haveri vara att tvåans motor är trasig, men för Flygvapnet har det naturligtvis en helt annan betydelse.
Svenska miljölagen
Enligt Ulf Andersson, som verkat i stora delar av världen med att bygga upp verksamhet, är det alltid olika förutsättningar.
– Det är som att flytta över Sverige till en annan plats på jorden och samtidigt ska allt med lagstiftning och annat följa med. Till exempel ska den svenska miljölagen följas även i Afrika. Skulle det vara så att olja från en helikopter inte tas om hand enligt reglerna måste Sverige reagera med allt vad det innebär.
Ulf Andersson jobbar i Försvarsmaktens stödorganisation, FMLOG. Han började arbetet med uppbyggnaden för drygt ett år sedan. Han visste då att inriktningen var att helikoptrar skulle medverka i insatsen, det blev hans fokus. Det innebar täta kontakter med ansvariga på Helikopterflottiljen, men dessutom skulle allt övrigt som måste finnas för den svenska personalen lösas.
– Det blev en jakt på materiel. Allt från att rätt skruvar skulle komma ner och att se till att mat och boende fungerar.
Färdig bas
Nu är snart den svenska baseringen i Djibouti färdig med allt vad det innebär av utrustning, telefonlinjer och andra uppkopplingar till Sverige. Vad som återstår för Ulf Andersson är att överlämna hela det här paketet till National Support Element, NSE – en funktion i Försvarsmakten som i korthet ser till att över tiden ansvara för det specifika vad gäller landbaserad logistik under den svenska insatsen. Chef för den är Lennart Hammarstrand och med sig har han sex personer.
– Vi börjar mer och mer komma in i matchen, nu arbetar vi tillsammans och tar över uppgifter eftersom. Jag vill också tillägga att vi kommer att arbeta på ett unikt sätt eftersom vi är rörliga och kommer att finnas i de hamnar som HMS Carlskrona besöker under insatsen.
Lennart Hammarstrand vill även ge ett stort beröm till hur det har fungerat under uppbyggnadsfasen i Djibouti. Han nämner både personalen från Försvarsmakten och de från Försvarets materielverk, FMV.
Den svenska insatsen går ut på att helikoptrarna är i luften och dessutom ska Carlskrona leda hela operationen de första fyra månaderna. För att allt detta ska lyckas behövs många sömmerskor och hela tiden under resans gång måste nytt sys och annat sys om. Enligt alla inblandade här nere i insatsområdet så kan det sammanfattas med några ord: Nyckeln till framgång är samordning.