– Det här är ett stort steg mot ett ännu öppnare Försvarsmakten. Vi vill att våra berättelser ska nå ut, och ingen kan berätta dem som våra egna medarbetare, säger Johannes Hellqvist som är projektledare vid Försvarsmaktens informationsstab.
Försvarsmakten är redan Sveriges största myndighet på Facebook och har en egen kanal på YouTube med filmer från verksamheten i Sverige och världen.
Nu när bloggportalen lanseras kan besökarna följa till exempel ett skyttekompani i Afghanistan, hemvärnssoldater och Försvarsmaktens flygvapenchefer.
– Vi vill öka kunskapen om dagens försvarsmakt genom dialogen, men det handlar också om att stimulera en aktiv försvarsdebatt, säger Johannes Hellqvist.
Genom att använda taggen #SVFM (Sveriges försvarsmakt) kan allmänheten skicka inlägg till portalen från egna bloggar och Twitterkonton, och på så vis delta i debatten.
Så sent som i fredags undertecknade ÖB Sverker Göranson riktlinjer för hur Försvarsmakten ska använda sociala medier.
Riktlinjerna framhåller medarbetarnas roll i att förmedla en komplett bild av Försvarsmakten. Som företrädare kan de bidra till ett ökat intresse för Försvarsmakten som arbetsplats och arbetsgivare – något som har stor betydelse när plikten gjorts vilande och myndighetens personalförsörjning bygger på frivillighet.
Bloggportalen finns på blogg.forsvarsmakten.se (nytt fönster)
Film om satsningen på Försvarsmaktens YouTube-kanal (nytt fönster)
Försvarsmaktens riktlinjer för sociala medier (pdf, nytt fönster)