– Vi har fått till uppgift och genomföra vinterverifiering för att se om grävaren uppfyller de krav som Försvarsmakten har ställt på leverantören. Och hittills har allt gått över förväntan, säger Johan Löfgren, trosskompaniet vid pansarbataljon.
Testas av Försvarsmaktens vinterenhet
Traktorgrävaren är den första av sitt slag i den svenska Försvarsmakten. Första exemplaret kom till Sverige i november 2011 och är upphandlat av Försvarets materielverk, FMV. Den är minimalt modifierad och testas nu för fullt av Försvarsmaktens vinterenhet. I försöken ingår bland annat allt skotta fram förläggningsplatser för trosskompaniets grupperingar under förövningen CET/FIT inför Cold Response. De testar snökedjor, kör i kolonn vid truppförflyttningar och testar grävaggregatet. I beställningen till Försvarsmakten ingår 21 stycken. Och om allt går som det ska kommer den att levereras eftersom.
Används redan idag
Den splitterskyddade traktorgrävaren är en handelsprodukt som just nu används i Irak och Afghanistan under annan flagg.
– Något som gör traktorgrävaren speciell är att den hänger med en körande fordonskollon i närmare 80 kilometer i timmen samtidigt som den har bättre bromsegenskaper än en lastbil, säger Johan Löfgren
Föraren är en rutinerad soldat
Under övningen och verifieringstestera är Joakim Sundström förare.
– Jag gjorde lumpen 2005 och sedan har det bara rullat på. Min första anställning var som skyddsvakt. Sedan har jag deltagit i olika beredskapsförband och två utlandsinsatser, FS 17 och FS 20 i Afghanistan. Och nu är jag anställd soldat.
Vad tycker han om den splitterskyddande traktorgrävaren?
– Visst är den litet annorlunda jämfört med en svenskbyggd traktorgrävare, men man vänjer sig. Den är väl inte byggd för att skotta snö men det funkar bra. Körhastigheten kan man inte klaga på och bromsarna är kanon, avslutar han.