Förutom de 26 blivande jägarsoldaterna som nu genomför den ett år långa grundläggande utbildningen till jägare deltar också officerare och andra soldater vid bataljonen som inte har förarbevis på snöskoter.
– Snöskoterutbildningen är väldigt omfattande och ger mycket mervärde. Vi får ju lära oss mycket om själva tekniken i maskinerna, vi får utbildning i transport av farligt gods. Kursen innehåller även en stor del säkerhetsutbildning och ger dessutom både civilt och militärt förarbevis, fortsätter Oliver Olsson.
Isrekognosering och brobyggnad
Snöskoterutbildningen är på totalt 122 timmar fördelade på, 12 timmar teori, 20 timmar materielvård och teknik samt 90 timmar praktik.
– Den praktiska delen innehåller olika typer av körteknik, bärgning och en vinterutbildning med bland annat isrekognosering, åtgärder vid snöstorm och brobyggnad, berättar Greger Månström, kurschef.
Från myrmark till bergsterräng
Under onsdagen var eleverna uppdelade på olika delmoment i utbildningen. En grupp övade körning uppför och utför skrå. En grupp övade bärgning, tandemdragning med kälke och bogsering vid fastkörning. Den tredje gruppen hade ett teoripass i transport av farligt gods.
– Nästa vecka kör vi en längre förbandsmarsch med övernattning i fält. Vi inleder med körning i lite lättare terräng som till exempel myrmark, sen bygger vi på med svårare uppgifter. Bland annat ska dom vara två man på varje maskin med full utrustning och fullastade kälkar. Under marschen blir det också uppförs- och utförskörning i lite brantare bergsterräng, berättar löjtnant Bertil Bergström, en av instruktörerna på utbildningen.
Cold Response
Philip Svanborg från Malmö som heller aldrig hade kört snöskoter tidigare var också nöjd med utbildningen hittills.
– Mycket givande, det här är en mycket viktigt i förberedelserna inför övningen Cold Response i Norge, en övning där i princip alla förflyttningar sker på snöskoter. Jag ser fram emot Cold Response, där kommer vi att få testa allt vi lärt hos hittills under jägarutbildningen.