Vädersituationen har onekligen ställt till problem, speciellt för de svenska förband som rullar på landsväg till övningsområdet. Under söndag, måndag och tisdag stängdes vägen från Riksgränsen över Björnfjell på grund av de rådande väderförhållandena. Det innebar till exempel att dragbilar med stridsfordon och stridsvagnar fick stanna på svenska sidan och vänta till vädret lugnat ner sig.
Totalt stopp
Under måndagen var det också stora problem för den personal som transporterades med buss från Evenes flygplats upp mot Setermoen och Bardufoss. En vägsträcka på närmare 13 mil som normalt tar knappt två timmar, tog under måndagen drygt fyra timmar på grund av väglaget.
– Det var stora problem på E 6:an norr om Bjerkvik i går, där blev det totalt stopp ett par timmar när alla bussar, långtradare och stora militärfordon var tvungna att montera snökedjor, berättar kapten Jan Welander, som under Cold Response arbetar med verksamhetssäkerhet i den norska övningsledningen.
Lavingrupp och friktionsmätning
Jan och hans kollegor i den norska övningsledningen har bland annat uppgiften att sammanställa all information som de får in från personalen ute på fältet. De har till exempel den norska lavingruppen som hela tiden genomför mätningar och kontroller av lavinfaran till förfogande.
– Vi har även svensk personal ute på vägarna med friktionsmätningsutrustning för att vi ska kunna få in senaste nytt om väglaget, fortsätter Jan Welander.
Det kraftiga snöfallet tillsammans med hårda vindar och kraftiga temperatursvängningar gör också att lavinfaran i området ökar avsevärt.
– Vi fortsätter sammanställa information som vi delger förbanden så fort som möjligt. Det är viktigt att de får kännedom om risker och kan göra åtgärder för att öka säkerheten ytterligare, avslutar Jan Welander och får medhåll av norske kollegan Øystein Juell.