”Vi finns där vi bäst behövs”

Den stora internationella övningen Cold Response i Nordnorge har startat. Förband har omgrupperat via land, luft och hav till Norge. Kvar på Kallax verkar svenska flygvapnets del med JAS 39 Gripen och den svenska tankern, C-130/T.

En Jas 39 Gripen lämnar Kallax för uppdrag i luftrummet över Nordnorge och övningen Cold Response. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Jörgen Marqvardsen divisionschef vid 211:e stridsflygdivisionen på F 21 i Luleå.
Jörgen Marqvardsen divisionschef vid 211:e stridsflygdivisionen på F 21 i Luleå. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Jörgen Marqvardsen divisionschef vid 211:e stridsflygdivisionen på F 21 i Luleå. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Att starta på Kallax och flyga in över landsgränsen till Norge och genomföra flygövningar för att därefter återvända till hemmabasen i Luleå är vanligt förekommande för piloterna vid bägge divisionerna på flottiljen.

Konceptet kallas ”Cross Border Training” och har utvecklat det nordiska samarbetet sedan starten i början av 2000-talet. Sedan tre år tillbaka finns ett samarbetsavtal mellan Sverige, Norge och Finland för denna verksamhet.
– Cold Response ökar vår interoperabilitet. Vi kommer att öva med både norska och belgiska F-16. Dessutom tillkommer ytterligare en dimension när övningen är joint – alltså även med markstridskrafter och marina enheter, säger Jörgen Marqvardsen divisionschef vid 211:e stridsflygdivisionen.

Att ingå i samma övning som belgiska F-16-flygplan är inte vanligt. Men det tror han inte har någon större skillnad.
– De har samma typ av flygplan som norrmännen använder och om de har liknande uppträdande återstår att se.

Lufttankning

Nytt för denna övning är att den svenska tankern, C-130/T, medverkar och erbjuder taktisk lufttankning vilket innebär att piloterna fyller upp drivmedel inför de uppdrag som de ska genomföra och då kan de antingen flyga längre sträckor eller vara längre tid i luften.

– I och med att vi genomfört dagens flygpass är alla förare vid bägge divisionerna certifierade för lufttankning, säger Jörgen Marqvardsen.

Målsättningar

Piloterna kommer även att övas i rollen som ”Mission commander” där de leder ett större sammansatt flygförband, Large Force Engagement, med svenska, norska och belgiska flyg. Upp till 30 flygplan kan ingå vid ett sådant tillfälle enligt Marqvardsen.

Ett av målen för denna övning är att piloterna ska få pröva markunderstödsuppdrag, att samverka med mark och marina förband och att få genomföra skarpskjutningar.

– Vi kommer att stödja markförband och marina förband genom att skydda dem från lufthot och leverera efterfrågat stöd vid rätt tid och rätt plats. Kort och gott, vi kommer att finnas där vi bäst behövs, avslutar han.