Speciell känsla att starta en jetmotor

Förberedande kontroller, säkerhetsaspekter och avläsning av instrument. Det var mycket att tänka på för de blivande flygteknikerna på specialistofficersprogrammet (SOU) när de under en examination fick prova på att starta en jetmotor på riktigt för första gången.

Robert Gustafsson förbereder för motorstart under övervakning av läraren Anders Salenbo. Foto: Idalinn Aderlind/Försvarsmakten
Planet som användes var skolflygplanet SK 60.
Planet som användes var skolflygplanet SK 60. Foto: Idalinn Aderlind/Försvarsmakten
Robert Gustafsson kontrollerar planets oljenivåer innan start.
Robert Gustafsson kontrollerar planets oljenivåer innan start. Foto: Idalinn Aderlind/Försvarsmakten
Planet som användes var skolflygplanet SK 60. Foto: Idalinn Aderlind/Försvarsmakten
Robert Gustafsson kontrollerar planets oljenivåer innan start. Foto: Idalinn Aderlind/Försvarsmakten

Som sig bör inför en examination är det märkbart nervösa och fokuserade elever som väntar på sin tur att genomföra motorprovkörningen. Som framtida flygtekniker är det viktigt att kunna starta planets motorer för att kunna kontrollera att allting fungerar som det ska. Därför får var och en av de 16 blivande flygteknikerna som går SOU under två dagar prova på och samtidigt examineras i att starta en jetmotor, något som de aldrig tidigare gjort. I verkligheten vill säga, för inför dagens aktiviteter har eleverna genomfört åtta timmars distansutbildning i ett speciellt datorprogram där de fått öva på hur de ska starta flygplanet SK 60.
– Programmet är så nära verkligheten man kan komma utan att det faktiskt är på riktigt, och är därför en bra förberedelse för momentet, menar Anders Salenbo, som är lärare i flygteknisk grundutbildning och som har följt eleverna sedan utbildningens start.

Speciell känsla

Av de 16 eleverna är det ungefär hälften som ska bli helikoptertekniker. En av dem är Robert Gustafsson, 27, från Linköping, som precis har genomfört sin start med godkänt resultat.
– Det kändes bra, men var lite nervöst innan. Det var kul att få prova på att starta upp motorn, säger han och fortsätter:
– Det var en speciell känsla att sitta i planet när det startade, man kände sig ganska isolerad från omvärlden.

Att den SK 60 som används är ett skarpt plan, och alltså är ett plan som är i bruk och som efter dagens avslutande examinationer ska flyga från Halmstad för att användas i pilotutbildning, är ovanligt och gör nog sitt till att öka anspänningarna hos eleverna. Går något fel innebär det att planet omedelbart måste lagas för att det ska vara flygklart till tiden för avresa.

Säkerhetsaspekterna är otroligt viktiga och är också det som störst vikt läggs vid under examinationen. Om eleverna missar att vidta de säkerhetsåtgärder som krävs spelar det ingen roll hur bra motorprovkörningen går i övrigt. Som en extra säkerhetsåtgärd finns också fem brandmän på plats ifall något mot förmodan skulle inträffa.

Utlandstjänst lockar

Att Robert skulle hamna inom den flygtekniska världen verkar nästintill ha varit förutbestämt. Intresset för kombinationen flyg och teknik ligger i släkten och dessutom kommer han från Linköping där Saab grundades och där Helikopterflottiljen är förlagd. För Robert var det förutom tekniken möjligheten till utlandstjänst som lockade honom till utbildningen.
– Det vore spännande att få komma iväg till ett annat land och prova på en annan vardag, säger Robert.

I maj är han och hans femton kurskamrater klara med sin specialistofficersutbildning. För Robert och de andra blivande helikopterteknikerna väntar då ytterligare sex månaders utbildning i USA där de ska lära sig allt om Helikopter 16 (Black Hawk).
– Det känns lite konstigt att utbildningen här snart är slut, man har trots allt varit här ett tag nu, men det är väldigt skönt också, konstaterar han.