På en stubbe i skogen

Jonas Björk har precis landat efter ett flygpass. Han har, tillsammans med sin rotekamrat avvisat ett flygplan som kränkt Sveriges gräns. I vanliga fall skulle han nu byta om, gå till kontoret och sätta sig framför datorn för att utvärdera flygpasset. På Hagshultbasen funkar det på samma sätt – fast annorlunda.

En övning på krigsbas ställer andra krav än hemma på flottiljen. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Gripen på uppställningsplats på Hagshult. Härifrån ska tekniker och piloter kunna jobba - dag som natt.
Gripen på uppställningsplats på Hagshult. Härifrån ska tekniker och piloter kunna jobba - dag som natt. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Gripen på uppställningsplats på Hagshult. Härifrån ska tekniker och piloter kunna jobba - dag som natt. Foto: John Lidman/Försvarsmakten

En stubbe i skogen har ersatt kontorsstolen på flygflottiljen. Kanske lite raljant, men samma system som används hemma på flygflottiljen skall fungera på krigsbasen i skogen. Datorer, kommunikation, flygunderhåll, vädertjänst med mera; allting måste fungera för att Jonas Björk och resten av luftförsvaret ska kunna öva försvar av Sverige.

Det främmande flygplanet avvik innan Jonas hann avvisa det, men det är en av fördelarna med att genomföra en övning som den här: ingen som övar vet vad som kommer att hända. Det främmande flygplanet som Jonas mötte ovanför svenska kusten kunde istället uppträtt hotfullt eller varit i nöd och behövt eskort för att kunna landa. Genom att piloterna inte vet vad som möter dem får de öva på alla de delar som är viktiga att kunna.

Men går det att öva och få samma realism som om det skulle varit en verklig händelse?
– Verkliga händelser kan se ut på så många olika sätt. De övningar vi gör nu skulle absolut kunna hända. Och jag lär mig nånting nytt varje pass, säger Jonas.

Viktigt med lagarbete

Ett av de kriterer som Jonas ser som viktigast är att man är en teamplayer. Även om man sitter ensam i sitt flygplan jobbar man alltid minst två och två. Man är alltid beroende av de andra piloterna.

– När vi kör luftstrid pratar vi piloter hela tiden. Jag måste veta vad de ser och vad de gör för att antingen kunna bekämpa fienden, få hjälp eller själv hjälpa någon annan. Och när allting funkar så är det riktigt häftigt.

En av de svåra bitarna är att kunna ta emot all information som är viktig i varje moment. Samtidigt skall man kunna sortera bort den informationen som man inte behöver veta. Men man måste inte vara världsmästare i allt för att kunna vara pilot. Jonas har alltid drömt om att bli stridsflygare.
– Jag trodde inte jag hade en chans att bli pilot. Men det funkade, man vet aldrig om man har de rätta egenskaperna innan man testat sig, avslutar han.