Trafiksäkerhetsarbetet startade tidigt i måndags för trafiksäkerhetschef Mikael Magnusson. Redan innan förbandet gav sig av kontrollerade han förarhytter för att se att allt var i sin ordning. Polisen var också på plats på regementet och genomförde nykterhetskontroller av fordonsförarna. En kontroll där runt 75 procent av förarna hann kontrolleras innan avfärd, alla med önskat resultat.
– Själva transporten gick mycket bra, berömmer Mikael Magnusson. Inga havererade fordon och framförallt inga olyckor. Kolonnen av fordon höll bra avstånd, vilket ökar säkerheten och gör att den civila trafiken störs så lite som möjligt.
Den begränsande marschfarten var 80 kilometer i timmen, men med en kort paus, en lång paus och en paus för tankning tog ändå transporten sina åtta timmar.
Positiv utveckling
Under denna övning, precis som under alla större övningar Lv 6 deltar i, dyker Mikael Magnusson upp var som helst längs vägarna i övningsområdet. Han kontrollerar bland annat hastigheter och förarnas tidkort. Och hans idoga arbete har gett resultat. Lv 6 är ett regemente med mycket lastbilar och andra tunga fordon, ändå har ingen från förbandet varit inblandad i någon trafikolycka med personskada sedan 2007.
– En del tycker nog att jag är lite tjatig med tidkorten, misstänker Mikael, men det är sex år sedan vi hade något tillbud där trötthet var orsaken. Innan 2006 var personal och värnpliktiga från Lv 6 inblandade i, i snitt, en allvarlig trafikolycka varje år.
Imorgon, fredag, rullar förbandet hem till Halmstad igen och då kommer tidkorten vara som viktigast.
– Det är mycket viktigt att förarna startar med ett bra viloläge. När de kommer hem till regementet har vissa fortfarande långt kvar hem till bostaden, det måste man också tänka på.
– När alla kommer hem helskinnade känner jag att jag har lyckats, avslutar Mikael Magnusson.