Norr om Falsterbokanalen arbetar röjdykardivisionen med totalt tio dykare, fördelade på fem dykpar. Med hjälp av en självgående undervattensfarkost finkammas botten. Efter en stund tas farkosten hem, datan analyseras och röjdykarna kan gå ner till de intressantaste objekten. Ett arbetssätt som sparar mycket tid och gör sökandet effektivt. Simon Gjertz är en av de dykare som arbetar i området:
– Det är mycket bra sikt i området, men däremot gör sjögången det lite besvärligt. Till och med nere på tio meters djup känner man av vågorna som även gör området strömt.
Havsbottnen i området är annars varierad. Jämn och fin sandbotten varvas med besvärlig stenbotten som ställer stora krav om man ska hitta en mina som är delvis nersjunken.
Fartygen jobbar längre ut
På andra sidan näset och längre ut till havs arbetar minröjningsfartygen. Deras sonarer söker efter minliknande föremål, och med hjälp av dykare eller undervattensfarkoster identifieras objekten på botten. Även här ute påverkar vädret. Nästan 20 meter per sekund har det stundtals blåst, vilket naturligtvis gör arbetet svårare. Hittills har fem minor hittats varav den första sprängdes idag. Minan var av tyskt ursprung från andra världskriget och hade en sprängladdning på närmare 150 kilo.
– Sprängningen gick helt enligt plan och på det sätt vi övat, säger Ludvig Stenberg som är en av röjdykarna från HMS Sturkö som placerade chockladdningen intill minan och därefter sprängde den.
Minorna har legat på botten i närmare 70 år men trots det är sprängämnet fullt fungerande. De är inte farliga där de ligger men det kan uppstå risker i samband med undervattensarbeten, fiske eller sportdykning.
Minröjningsinsatsen pågår fram till måndag då fartygen och röjdykargruppen återgår till sina ordinarie baser i Karlskrona, Stockholm och Skredsvik norr om Göteborg.
Om man påträffar något som man misstänker är en mina eller annan ammunition ska man agera enligt nedanstående:
- Påträffar du ett riskföremål, vidrör det inte.
- Kontakta JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) på VHF kanal 16 eller ring SOS Alarm 112
- Får du av misstag ombord ett riskföremål, släpp tillbaka det i sjön, märk ut platsen med bojar, ta positionen och rapportera det inträffade.
- Riskobjekt får aldrig tas med till tätort!