Lastbilarna anländer till lastbryggan på flottiljen som på ett pärlband. Som dirigent står USAFE:s tyske logistikofficer Edgar Prison och noterar vilket kolli som ska lastas i vilken lastbil. Det gäller att ha koll på grejorna. Allt ska förtecknas och förtullas.
– Det blir mycket pappersjobb. Jag var hem till Tyskland för att förbereda all hemtransport. Sedan jag återvände hit har jag varit till tullen i Haparanda för att få dokumenten stämplade. Det som vi transporterat hit ska med hem, berättar han.
Nio lastbilar med släp lämnar F 21 och Luleå varje dag. Totalt kommer 23 lastbilar med släp att lastas med materiel från övningen och köras tillbaka till den amerikanska basen i Spangdahlem, Tyskland. Men det är inte all materiel som transporteras landvägen
– Viss materiel skickas med flygtransport i C-130 tillsammans med personal, säger Edgar Prison.
Personalen som väntar på flygtransport samlades i det som en gång var stationsbyggnaden för Luleå flygplats. Där inne är det mörkt, endast det lilla ljus som en regntung och disig dag ger ifrån sig sipprar in genom fönstren. Ingen gör sig besväret att tända lamporna, de ska bara fördriva tid genom att spela kort, titta på film, läsa, spela spel, prata eller sova.
– Går allt enligt planen så ska all materiel och personal från oss ha lämnat Luleå på torsdag, säger Sandy Scott som är logistikansvarig.