Närmaste hjullastare fanns på Rinkaby skjutfält i östra Skåne. Efter 90 minuter, klockan 06.00, var en lastbil på väg till Rinkaby för att hämta hjullastaren.
– Det hela gick snabbt och smidigt trots att det var så tidigt på lördagsmorgonen, säger Johnny Andreasson som gick VB under helgen. Redan efter någon timme hade vi en militär insatschef på plats för att samverka med den civila räddningsledaren och till lunch kunde vi ställa ammunitionsröjningshjullastaren och personal till Räddningstjänstens förfogande. De stod sedan stand-by hela dagen.
Andra bepansrade fordon hade kunnat gå att få fram fortare, men det var just Försvarsmaktens bepansrade ammunitionsröjningshjullastare som Räddningstjänsten ville ha tillgång till. Den har en kombination av egenskaper som få andra fordon har. Den är splitterskyddad, har en skopa som kan användas för att dumpa sand på kemikaliebränder och framförallt har den en utbyggnad på taket varifrån det går att skjuta hål på acetylentuber, så att de inte exploderar.
En av förarna som Försvarsmakten ställde till Räddningstjänstens förfogande var Jörgen Jarälv. Han ställts till deras förfogande förut.
– För några år sedan var det en brand i Gräsås där hjullastaren användes för att, på ett säkert sätt, komma åt att punktera acetylentuber, så Räddningstjänsten känner väl till fordonets egenskaper och fördelar, berättar han.
Jörgen Jarälv själv har också bra koll på fordonet som han bland annat använt under insats i Mellanöstern.
– Det är en vanlig L 90-hjullastare som byggts om rejält. Det är en tuff maskin som till och med kan stå emot en stridsvagnsmina, säger han.
Denna gång behövdes dock aldrig den 17 ton tunga ammunitionshjullastaren användas.