Under hösten har 8 613 ansökningar till GMU-omgång 1 behandlats. Vissa fick avslag medan andra blev kallade till antagningsprövningen som drog igång under vecka 41.
På Rekryteringsmyndigheten i Stockholm är det under två veckor främst pilotintresserade som bland annat svettas på testcykeln och genomför medicinska undersökningar. För de som uppfyller kravprofilen för pilot går uttagningen vidare med tester på HR-centrum i Stockholm. Och det är därför alla som sökt pilot kallas hit – oavsett var i landet de hör hemma.
– Det tar alldeles för lång tid att åka tåg hit så jag betalade en egen flygbiljett, ler en tjej från Luleå innan hon går in för att göra styrketestet.
Under tiden diskuterar de andra i väntrummet vidare, är deras resultat på inskrivningsprovet tillräckligt för att bli pilot? Krävs det en sexa, sjua eller åtta? Alla är medvetna om att konkurrensen är hård.
Den som tillslut blir antagen som pilot går nämligen igenom hela fem testdagar.
Militäryrket lockar
Samtidigt kliver Ville Nyström från Nyköping av testcykeln och pustar ut.
– Man kan så mycket mer än vad man tror innan. Det kändes mycket jobbigare nu än när jag var här förra gången, säger 20-åringen.
Ville Nyström tillhör årskullen som hamnade i övergången när värnplikten ersattes av ett yrkesförsvar. Oklarheterna kring detta gjorde att han då valde en civil bana.
Men nu vill han ge det militära livet en chans igen.
– Det var några kompisar som tipsade mig om att söka och det kändes väldigt intressant att vara militär som ett yrke, berättar Ville innan han skyndar sig vidare till dagens avslutande del – samtalet med yrkesvägledaren som antingen leder till nästa steg i pilotuttagningen eller till en preliminär placering i en annan befattning.
Antagningsprövningen till GMU omgång 1 pågår under sju veckor. Totalt är 4 731 personer kallade till testerna i Stockholm, Göteborg och Kristianstad.