Att temperaturen sjunker ner till -25 grader får ses som en utmaning. Flygplanen måste alltid vara startklara oavsett om de har fem minuter eller två timmars startberedskap. Detta kallas för klargöring och det är bland annat det som flygunderhållspersonal arbetar med.
Så fort ett flygplan landar skall det ses över på grund av flygsäkerhetsskäl. Flygplanet kontrolleras efter en fastgjord checklista så att det är flygdugligt. Samtidigt tankas det och i förekommande fall laddas robotar, bomber och/eller automatkanon.
Flygunderhåll medför även arbetsuppgifter som att göra service på flygplan. Då ska flygplanet ses över mer grundligt, till och med montera ur motorn för att kontrollera allt. Detta görs oftast inomhus men kan även göras utomhus. Om temperaturen är så låg som nu, så försöker flygteknikerna undvika att göra det utomhus.
– Det är intressant, spännande och roligt att komma ut på bas och öva. Man ser helheten på ett annat sätt. Det gäller ju att få verkan i målet och då är det många faktorer som spelar in, säger Magnus Ejnarson som är flygtekniker med specialistområde yttre last.
– Se bara på logistiken med att få fram allting, att klargöra vapnen med mera.
Är du teknikintresserad, gillar utmaningar där den ena dagen ofta inte är den andra lik, omväxling och känner att du vill och kan påverka utvecklingen. Då ska du absolut söka till flygtekniker menar han.
Vi är luftstridkrafterna, välkommen till vår verklighet.