Gripens väktare

Varje kväll vid 19-tiden är det skiftbyte i den svenska kontingenten, då anländer soldater och befäl för ett tolvtimmars bevakningspass. Tyst och mörkt passerar ”vargtimmen” förbi och en dag har blivit en annan.

Om soldaterna upptäcker något läckage under någon av de ronder de genomför på sitt arbetspass anmäls detta vidare. Att hantera miljöfrågor på ett korrekt sätt är viktigt, både för den svenska kontingenten och för Leeuwarden Air Base. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Soldaterna Jonathan Genborg och Per Hedlund.
Soldaterna Jonathan Genborg och Per Hedlund. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Soldater och befäl ur 25:e flygbaskompaniet vaktar den svenska materielen.
Soldater och befäl ur 25:e flygbaskompaniet vaktar den svenska materielen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Jas 39 Gripen är ett skyddsobjekt som kräver bevakning.
Jas 39 Gripen är ett skyddsobjekt som kräver bevakning. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Soldaterna Jonathan Genborg och Per Hedlund. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Soldater och befäl ur 25:e flygbaskompaniet vaktar den svenska materielen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Jas 39 Gripen är ett skyddsobjekt som kräver bevakning. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Även fast basen har beväpnade vakter intill den svenska grupperingen nattetid så krävs det att det finns svensk personal på plats. Det är på grund av de regler som finns, främst när det gäller Jas 39 Gripen som i sig är ett skyddsobjekt som kräver bevakning.

I den svenska kontingenten för Frisian Flag 2013 ingår en bevakningsstyrka på 15 soldater och officerare ur flottiljens 251:a flygbassäkerhetspluton. De fyller en viktig funktion för att Gripenplanen ska kunna flyga och delta i övningen. 

– Under natten sköter vi den skarpa bevakningsuppgiften. Det innebär att vi ska se till att ingen obehörig kan göra något med vår materiel och våra flygplan, säger Jonathan Genborg.

Deras ordinarie arbetsuppgifter som flygbassäkerhetssoldater innebär att de är vana att arbeta under obekväma arbetstider så att kasta om dygnet och sova på dagen är inga problem. Snarare är det tristessen som är den stora utmaningen.

– Att få vara med på denna övning och se hur andra nationer har det är intressant, säger Per Hedlund.

– Vi får en förståelse hur det fungerar. Varför vi finns så att flygtekniker och piloterna kan göra sitt, säger Jonathan Genborg.

Det som bryter normalbilden i detta nattpass är att det strax innan midnatt anländer en materieltransport från Sverige.

Annorlunda teambuilding

Att arbeta nätter och helger med att bevaka den svenska materielen och flygplanen gör att det finns tid över till annat. Under den lediga tiden passar soldaterna på att träna och umgås utanför tjänsten.

– Det är som en teambuildning, säger Jonathan Genborg.

Det är mörkt och tyst på basen, endast de blå taxiljusen vid taxibanan och strålkastarna vid plattan där Gripenplanen står uppställda lyser. Natten tickar vidare och snart gryr en ny dag.

– I morgon ska det sovas, avslutar Per Hedlund.