Klockan tio på förmiddagen fick flygteknikerna order om att ta emot åtta flygplan från F 21. Med lite inslag av både tur och skicklighet fanns det snart tillräckligt många tekniker på plats för att lösa uppgiften. När flygplanen landade in vid halv två-tiden tog det ungefär fyra minuter innan de var fulltankade. Motorerna stängdes aldrig av.
Flygplatsen skulle egentligen ha stängt men den nya ordern innebar att flygplatsen fick hållas öppen ett par timmar. Och det är många förutom tekniker som behövs för att kunna ta ner och betjäna flygplanen: flygtrafikledning, räddningstjänst, drivmedel och fälthållning är några av de funktioner som måste vara igång för att allting skall fungera. Men med alla på plats tog det inte många minuter innan flygplanen fick klart att starta bana 19 och fortsätta söder ut mot Frisian Flag och Nederländerna.
Tillsammans med de åtta flygplanen startade även en Gripen från F 7 som också skall delta i övningen.
Transport av personal från Luleå till Leeuwarden löser Transport- och Specialflygenheten på F7 med en Tp84 Hercules. Detta flygplan kommer sedan inte att ingå i själva övningen.
Frisian Flag är en multinationell övning där både flyg-, mark- och marina enheter ingår. Målet är bland annat att planera, öva och utvärdera stora sammansatta flygförband. För att göra övningen mer komplex övas även luftvärnsförband.