Större lastningar och lossningar sker ett par tre gånger i veckan. Det har nyligen kommit en del förbrukningsmateriel och en container för besiktning av bilar och under veckan har det skickats hem några Galtar, RG 32. Ofta flygs meterielen i ett flygplan av typen C-17.
– Ibland landar och lyfter flyget mitt i natten och passen kan bli rätt långa. Det är varierande och ibland dyker det upp jobb man inte är riktigt beredd på vilket är lite av tjusningen, säger Michael Sjöberg som är lastbilsförare.
Den här kvällen blir passet lite drygt tre timmar. Personalen på flyget stuvar och skjuter med handkraft laster ur flyget. Det finns ett slags system med hjul i golvet för att underlätta, men alla måste ta i ordentligt. Arbetet sker tillsammans med ett gäng från logistikenheten NSE (National Support Element)
I arbetslaget finns svenskar, norrmän och amerikaner. Ett tyskt team med ett specialfordon finns också som en mellanhand innan lasten är på svenska lastbilar.
Bakom transporter, sortering, och eventuell vidare transport av materiel ligger en del planering och pappersarbete.
– Kanske tänker beställare inte alltid på att det är mycket arbete bakom transporterna, men oftast fungerar allt väldigt bra. Det är ofta hantering av gods på nätter, men våra medarbetare ställer alltid upp och gör ett bra jobb, säger Lisa Skoglund, chef för NSE.