Uppflygningen är uppdelad i två moment. Under förmiddagen genomförs ett test i simulatorn. En kontrollant från Transportstyrelsen sitter med under en drygt två timmar lång flygning där piloten testas mot olika vädersituationer och olika fel på planet. Det kan innebära att exempelvis bränsletillförseln i planet slutar fungera och piloten måste klara av att hantera det problemet. När – och om – flygningen är godkänd görs sedan en skarp uppflygning i Hercules. Under denna uppflygning genomförs bland annat sex landningar. Detta var alltså John Adamssons första pass bakom spakarna i en Hercules. All utbildning har genomförts i simulatorn.
– Det är överraskande hur liten skillnad det är mellan simulatorn och en riktig flygning, säger John. Man får nästan tänka till lite att man sitter i ett riktigt flygplan eftersom de uppför sig så lika.
Uppflygningen gick bra. John fick sina vingar, vilket innebär att han nu kan ingå i uppdrag i och till de flesta länder i världen. Innan han får flyga till exempelvis Afghanistan eller till andra länder där hotet är förhöjt krävs ytterligare utbildning.
Redan fredagen efter uppflygningen påbörjades den utbildningen för John och hans två kollegor. Den grundläggande flygslagsutbildningen (GFSU) består av fem block där piloterna bland annat får lära sig flyga i bergig terräng. De lär sig också lågflygning, fällning av last och att flyga högt, i varmt och i kallt klimat. När den utbildningen är klar blir piloterna combat-ready och får alltså flyga i och till länder med förhöjd hotbild.