Tjeckiska Gripen lufttankar från svensk Hecules.
Foto: Håkan Brandt / Försvarsmakten
Stridsflygplanen var på grund av den låga höjden inte anslutna.
Foto: Håkan Brandt / Försvarsmakten
För F 7:s del var det ett kombinationsuppdrag då transportflygplanet Hercules först flög till Payerne i Schweiz för att lasta av utrustning. Därefter fortsatte flygningen till den tjeckiska Gripenflottiljen i Caslav i Tjeckien. F7 ansvarar för den svenska supportgruppen vid Caslav som stöder Tjeckien med införandet av Gripensystemet.
I samband med besöket övade tjeckiska Gripen lufttankning med den svenska C-130 Hercules som modifierats för att både kunna lösa transport- och lufttankningsuppdrag. Efter det andra övningspasset landade transportflygplanet på Ostrava för att delta i flygdagen.
Flera svenska bidrag
Under den två dagar långa flygdagen genomförses lufttankningsdemonstrationer där Hercules flög förbi med slangarna ute följda av tjeckiska Gripen. Stridsflygplanen var på grund av den låga höjden inte anslutna.
Sveriges representation i luften omfattade också Swedish Air Force Historic Flight som både visade upp SK60 med de ursprungliga franska motorerna och Viggen. Den senare gjorde som vanligt ett stort intryck.
Hemresan på måndag inleddes med en ytterligare samövning med den tjeckiska 211:e divisionen.