– Reservdelar, regelverk runt transport med farligt gods, diplomatiska tillstånd – allt sådant måste vara klart innan vi kan påbörja transporten, säger Ronny Hagman, tekniker på 2.flygunderhållskompaniet. Ronny var transportledare för den C-130 Hercules som följde resan med bland annat tekniker och sjukvårdspersonal.
Det var en lång resa. Från Linköping gick första etappen till Thessaloniki i Grekland. Därefter gjordes stopp och övernattningar i Aqaba, Jordanien – Doha, Qatar – Muscat, Oman – Chennai, Indien – Port Blair, Indien – och till sist Wing 7 i Surat Thani, Thailand. Och arbetsdagarna slutade heller inte 16:30. Flygplanen ska underhållas och klargöras, personalen ska äta och övernatta. Dessutom övervakade teknikerna flygplanen på nätterna.
I det stora hela gick leveransen bra även om allting inte var helt smärtfritt.
– Det är så mycket som ska fungera så det vore konstigt om en sådan här lång resa flöt på utan några problem alls, säger Ronny Hagman. Det kan exempelvis handla om diplomati eller mat och övernattningar…eller flygunderhåll.
Hagman syftar på blixtnedslag i flygplanen när piloterna var tvungna att passera ett molnområde på väg mot Port Blair. Vid okulär besiktning efter landning i Port Blair konstaterades att flygplanen fått brännmärken men inte blivit allvarligt skadade. Det enda som behövde åtgärdas var en roderskada som vädertätades innan resan kunde fortsätta mot Thailand.
Den 4 september landade flygplanen på Wing 7 i Surat Thani och en vecka senare hölls en ceremoni med anledning av att samtliga tolv flygplan levererats.
Övrig personal som stöttade under flygtransporten var bland andra 254:a flygterminalplutonen från F 21 i Luleå och Försvarshälsan från P 4 i Skövde.