BFI FO (Bulk Fuel Installation avsett för fordonsdrivmedel) är ett sådant nytt materielsystem som ökar kompaniets förmåga att lagerhålla större mängder drivmedel. Systemet består av en pump avsedd att fylla eller tömma tankbilar eller andra drivmedelsfordon, gummicisterner att lagerhålla drivmedlet i och kringutrustning för att fylla cisterner eller drivmedelsutrustningar.
-I cisternerna lagras och vårdas drivmedlet i väntan på att ett behov uppstår hos de förband vi understödjer. Då fyller vi på mindre drivmedelsutrustningar som tankcontainrar eller fordonsburen tankningsutrustning som transportplutonen på kompaniet kommer och hämtar och distribuerar ut till det förband som behöver drivmedelet. Man kan givetvis komma hit och fylla sin drivmedelsutrustning också, säger drivmedelsgruppchefen, Albin Hammarvall.
För att upprätta BFI krävs en del markarbeten för att få till rätt lutning på gummicisternerna samt att bygga invallningar så att om gummicisternen går sönder skall drivmedlet inte rinna ut.
- Invallningarna byggs också som ett brandskydd och skydd mot finkalibrig eld och granatsplitter. För detta krävs maskiner, och det står hanteringsgruppen för, säger Hammarvall.
Vatten som fiende
I systemet ingår även en filtervattenavskiljare som ser till att drivmedlet blir fritt från partiklar och vatten. Vatten är tyngre än diesel och i gränsen mellan diesel- och vattenfasen skapas gynnsamma förhållanden för bakteriell tillväxt, berättar Albin Hammarvall.
-Vatten är den största fienden för att drivmedlet skall hålla en god kvalité. Det viktigaste vi gör för att hålla en bra drivmedelskvalité är att dränera ut vatten som kan bildas via kondens i tankar eller cisterner, säger han.