Under övningen Våreld som nyligen genomfördes övades alla delar som ingår i bataljonen, och därför var alla de med teknisk inriktning också med. Olika mekaniker är specialiserade på olika fordon och de understödjer varandra när de jobbar med en annan fordonstyp än den de är bäst på. En av de tjänsterna har Martin Jansson som är specialist på stridsfordon 9040
– Att vara mekaniker i Försvarsmakten innebär att man har ett mycket omväxlande jobb. Ena dagen kan jag sitta och skruva med en bil, nästa göra underhåll på en lastbil och dagen därpå vara ute i fält och skjuta kulspruta.
Varje kompani i bataljonen har en egen driftstödgrupp, DSG, som kan göra enklare åtgärder på kompaniets fordon. När något allvarligare eller större fel inträffar som DSG inte kan lösa själva rycker Martin och hans kollegor ut. De tillhör reparationstroppen på Trosskompaniet och deras uppgift är att stödja övriga bataljonen.
– Under Våreld fungerade vi som en bakre hänvisning för skyttekompaniernas DSG. Även om det händer mycket är det många fler mekaniker med i en större övning, så det blir lite mindre att göra för oss. Vi utförde totalt fyra jobb på vagnar och även någon terrängbil och någon bandvagn, allt från hjulläckage till pansarskott in i vagnen.
Vissa av problemen reparationstroppen löser är fejkade skador för att hela kedjan av teknisk tjänst ska övas. Men det blir också mycket träning på riktiga skador eftersom fordonen går sönder när de körs väldigt hårt under en längre tid som under Våreld.
– För att klara av en mekanikertjänst bör man vara tekniskt intresserad och det underlättar mycket om man är lättlärd. Stridsfordon 90 är ett avancerat system och man blir inte mekaniker över en dag precis, avslutar Martin som efter övningen tar hand om fordonen och reparerar eventuella skador. En del av det arbetet Martin gjorde kunde man följa på regementets Instagram under vecka 23.